به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه راشا تودی، سخنگوی آژانس بینالمللی انرژی اتمی پس از آنکه سازمان انرژی اتمی کشورمان اعلام کرد گازدهی به سانتریفیوژهای تاسیسات فردو را آغاز کرده است، گفت: ما از اخبار امروز رسانهها درباره [تاسیسات هستهاس] فردو مطلع هستیم. بازرسان آژانس در محل هستند و هرگونه فعالیت مرتبط را به مقر آژانس بینالمللی انرژی اتمی در وین گزارش خواهند داد.
این واکنش آژانس، در پی این مطرح میشود که در اجرای دستور جمهوری و رئیس شورای امنیت ملی مبنی بر آغاز فعالیت مجدد سایت فردو جهت غنیسازی اورانیوم، پس از انتقال مخزن حاوی ۲ هزار کیلوگرم uf۶ از سایت شهید احمدی روشن [نطنز]به سایت شهید علیمحمدی [فردو]و اتصال مخزن به خطوط خوراکدهی و انجام موفقیتآمیز کلیه عملیات فنی مرتبط شامل خلاسازی نهایی کنترل ماشینهای سانتریفیوژ و شیرها و چک کردن سیستمهای کنترل و اتوماسیون و راهاندازی بخشهای جمعآوری و اتمام عملیات پسیواسیون، پس از دقایق اولیه روز پنجشنبه عملیات گازدهی زنجیرهها و ماشینهای سانتریفیوژ و جمعآوری اورانیوم غنی شده در سایت فردو آغاز شد.
عملیات گازدهی به ۶۹۶ سانتریفیوژ IR۱ در تأسیسات غنی سازی شهید مسعود علیمحمدی (فردو) و در راستای اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی آغاز شده است.
یکی از اخبار مهم در حوزه فناوریهای پیشرفته هوافضا که در روزهای اخیر منتشر شد، خبر ساخت موتور رمجت توسط یک شرکت دانشبنیان فعال در زمینه پیشرانش هوایی بود که چندان مورد توجه قرار نگرفت. البته کمی قبلتر و در جریان بازدید رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه محصولات شرکتهای دانشبنیان، تصویری از دو محصول شرکت فوق مشاهده شده بود که شامل یک موتور توربوجت (و احیاناً) بخشهایی از بدنه بیرونی یک موتور «رمجت» است.
بخشهایی از بدنه موتور رمجت ساخت یک شرکت دانشبنیان ایرانی
موتور رمجت (Ramjet) چیست؟
تمامی انواع موتورهای توربین گاز، موتورهای راکتی شامل سوخت مایع و جامد و نیز موتورهای رمجت، اسکرمجت و… پیشرانههایی هستند که بر اساس قانون عمل و عکسالعمل کار کرده و از جت خروجی سیال، نیروی رانش را ایجاد میکنند. در این بین، موتورهای توربین گاز بهعنوان موتورهای هواتنفسی و موتورهای راکتی بهعنوان پیشرانههایی که سوخت و اکسیژن لازم برای احتراق را با خود حمل میکنند، بسیار پرکاربرد هستند. هر دو دسته این موتورها قابلیت کار در گستره بسیار وسیعی از سرعت شامل لحظه سکون وسیله تا سرعتهای بالاتر از سرعت صوت را دارند.
اما بین این پیشرانهها بهجز راکت سوخت جامد، سایر انواع، دارای اجزاء متعدد مکانیکی بوده که هم هزینه تمامشده توسعه، ساخت و آزمایش را بالا میبرند و هم برای کسب قابلیت اطمینان کافی در سریهای تولیدی باز هم به صرف هزینههای بالا احتیاج است. هزینههای سنگین دیگری نیز برای دوره عمر این موتورها باید صرف نگهداری و تعمیرات شود.
شکل گرافیکی از اجزاء داخلی یک موتور توربین گازی توربوجت که از صدها قطعه متحرک ساخته شده است
اما موتور رمجت که ایده اولیه آن توسط یک مهندس فرانسوی در ۱۹۱۳ داده شد، بهطور کلی یک محفظه تقریباً خالی است که تعدادی نازل سوختپاش داخل آن قرار گرفته و بهطور عمومی به هیچ جزء مکانیکی متحرک دیگری شامل کمپرسور، توربین، شفت و یا فن (در موتورهای توربوفن) احتیاج ندارد، در نتیجه این نوع موتور فرایند ساخت و تولید سادهتری داشته، سبکتر و کمحجمتر بوده و در دوره عمر نیز هزینههای پایینی دارد، بهعلاوه با توجه به اینکه پس از محترق شدن ترکیب هوا و سوخت بهخلاف موتورهای توربین گاز که گاز داغ به توربین برخورد کرده و برای چرخاندن آن، بخشی از انرژی جنبشی خود را از دست میدهد، در موتورهای رمجت، هیچ بخشی از انرژی جنبشی گاز حاصل از احتراق توسط هیچ جزئی گرفته نمیشود زیرا قطعه متحرکی وجود ندارد که بهواسطه توربین نیاز به چرخاندن آن وجود داشته باشد.
شکل گرافیکی یک موتور رمجت
اما این نوع موتورها دارای یک مشکل بزرگ هستند و آن اینکه برای شروع کار خود، نیاز به دریافت انرژی از منبع بیرونی دارند، بهبیان سادهتر، این موتورها باید توسط موتور دیگری به حرکت درآیند و پس از رسیدن به سرعت مشخصی، قابلیت کار خواهند داشت.
مشکل دیگر این موتورها، پیچیدگیهای خاص دانشی در مرحله توسعه است تا موتوری با عملکرد بهینه حاصل شود. البته راه دیگر، استفاده از سطوح متحرک در ورودی و خروجی این موتورها برای ایجاد کنترل بهتر روی فرایند تولید نیروی پیشران است.
یکی دیگر از چالشهای توسعه موتورهای رمجت، دشواری کنترل فرایند احتراق در آنها نسبت به موتورهای توربینی که از چندین محفظه احتراق بهره میبرند است، در واقع رمجتها تنها از یک محفظه احتراق استفاده میکنند که آن هم خود بدنه داخلی موتور است. مشکل دیگر همینجا بروز میکند و آن هم مسائل مربوط به انتقال حرارت داخل موتور و مواد مقاوم به حرارت است.
تفاوت موتورهای اسکرمجت با رمجت نیز در رخ دادن فرایند احتراق در سرعت مافوق صوت در این موتورها است در حالی که در موتور رمجت، سرعت هوا به زیر سرعت صوت در داخل موتور کاهش یافته و احتراق در سرعت فروصوت ولی بالاتر از سرعت جریان در محفظه احتراق موتورهای توربین گاز به انجام میرسد. همین لزوم کاهش سرعت در موتور رمجت، عامل کاسته شدن از کارایی آن است بهطوری که در سرعتهای بالای ۵ ماخ، موتورهای رمجت، بازدهی بسیار پایینی دارند زیرا باید سرعت هوا در داخل آن، به یکپنجم کاهش یابد. برای بهبود عملکرد در این شرایط، موتورهای اسکرمجت توسعه یافتند.
لازم به ذکر است توسعه موتورهای اسکرمجت همچنان یکی از موضوعات مورد بررسی بین زمینههای تحقیقاتی در نیروی هوایی آمریکا است.
نمای نزدیک بخشی از بدنه موتور رمجت ساخت ایران
بر اساس توضیحات فوق میتوان نتیجه گرفت که متخصصان کشورمان موفق به دستیابی و پیادهسازی دانش طراحی موتورهای رمجت، کنترل فرایند احتراق در آنها و مواد مقاومت به حرارت برای ساخت این نوع موتور شدهاند.
نکته مهمتر و بسیار امیدبخش، دستیابی به این فناوریها و ساخت محصول در یک شرکت دانشبنیان است که در صورت حمایت و تثبیت رویه مشابه در شرکتهای دیگر، قطعاً به شتاب بسیار بیشتر در توسعه محصولات دفاعی کشور با فناوریهای روز و کارایی بالا میانجامد. گام بعدی قابل اجرا در این چنین شرکتهایی در صورت حمایت، توسعه اولین موتور اسکرمجت ایرانی میتواند باشد.
بخشی از بدنه موتور رمجت ایرانی
کاربرد موتورهای رمجت
با توجه به مطالب فوق و اینکه موتورهای رمجت در صورت طراحی صحیح، بازدهی بالاتری نسبت به موتورهای توربین گاز دارند، علاقمندی بالایی برای بهکارگیری آنها در موشکها و برخی پهپادها وجود دارد.
چندین نوع موشک پدافند هوایی ساخت انگلیس، آمریکا و شوروی سابق، چند نوع موشک هوا به سطح ضدکشتی و ضدرادار و نیز موشک هوا به هوا با این نوع موتور در دنیا ساخته شده است. در مجموع کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین، تایوان و ژاپن از جمله کشورهایی هستند که موشکهایی را با موتور رمجت توسعه دادهاند.
پهپادهایی که از موتورهای راکتی برای تأمین انرژی اولیه استفاده میکنند نیز کاندیدای بهکارگیری موتورهای رمجت هستند. البته با توجه به اینکه برتری و کارایی موتورهای رمجت در سرعتهای بالا بیشتر است، در پهپادهایی که برای سرعتهای فراصوت طراحی میشوند مانند پهپادهای هدف این نوع موتور عملکرد بهتری نسبت به انواع توربوجت دارد.
دو نمونه از هواپیماهای سرنشیندار و بدون سرنشین برخوردار از موتور رمجت، SR-71 و D-21 هستند که هر دو ساخت شرکت لاکهید و با مأموریت شناسایی بودند. این هواپیماها به سرعت پروازی بالای ۳ ماخ دست مییافتند. هواپیمای SR-71 از موتور ترکیبی توربوجت و رمجت استفاده کرده و پهپاد D-21 نیز توسط یک هواپیما یا بوستر راکتی، مأموریت خود را شروع میکرد.
پهپاد D-21 (بالا) و هواپیمای SR-71 (پایین)
خانواده موشکهای ۳M9 مورد استفاده در سامانه مشهور پدافند هوایی سامــ۶ روسی که ساخت آن به دهه ۱۹۶۰ میلادی بازمیگردد یکی از پرتولیدترین محصولات موشکی با موتور رمجت است. البته یک موتور راکتی سوخت جامد، انرژی اولیه برای حرکت این موشک از سرعت و ارتفاع صفر را تأمین میکند.
همچنین بین محصولات جدید موشکی میتوان به موشک هوا به هوای میانبرد اروپایی متئور اشاره کرد که از موتور رمجت استفاده کرده و به برد اعلامشده ۱۵۰ کیلومتر دست مییابد. این موشک ۱۹۰کیلوگرمی از سال ۲۰۱۶ وارد خدمت شده است.
موشک هوابههوای متئور
همچنین موشکهای کروز خصوصاً انواع ضدکشتی نیز از جمله مشتریان استفاده از موتورهای رمجت هستند. موشک ضدکشتی فراصوت مشهور روسی P-800 اونیکس که به نام یاخونت نیز معروف است، از موتور رمجت برای مراحل پروازی پس از سرعت گرفتن توسط یک شتابدهنده سوخت جامد راکتی استفاده میکند.
این موشک توانایی رسیدن به سرعت ۱٫۲ تا ۲٫۵ ماخ (۲٫۵ برابر سرعت صوت) را دارد. نمونه مشترک هند و روسیه از این موشک بهنام براهموس نیز با سرعت ۲٫۸ ماخ توسعه یافته است. برای مقایسه باید گفت سرعت موشکهای ضدکشتی کروز فعلی معرفیشده ایران در محدوده زیر یک ماخ است.
موشک مشهور یاخونت
یکی دیگر از موشکهای مشهور ضدکشتی که هم بهصورت سطح به سطح و هم هوا به سطح استفاده میشود و از پیشرانه رمجت استفاده میکند، موشک P-270 موسکیت است که به نام سانبرن نیز شناخته میشود. این موشک با سرعت ۳ برابر سرعت صوت حرکت کرده و به برد بیشینه ۲۵۰ کیلومتر دست مییابد. این موشک چهار ورودی هوا در اطراف بدنه خود دارد که هوای لازم برای موتور رمجت را تأمین میکنند.
موشک سانبرن
بنابراین دستیابی متخصصان کشورمان به فناوری طراحی و ساخت موتورهای رمجت، امکان دستیابی به موشکهای ضدکشتی فراصوت بدون استفاده از موتورهای توربین گاز را تسهیل میکند و صرفهجویی وزنی حاصل از حذف موتورهای توربین گاز، صرف حمل سوخت بیشتر برای دستیابی به سرعت و برد مدنظر طراح میشود.
همچنین امکان ساخت پهپادهای با سرعت فراصوت خصوصاً برای عملیات هدف پروازی و یا در صورت نیاز برای عملیاتهای شناسایی نیز با ساخت موتورهای رمجت برای صنعت دفاعی کشور با دشواریهای کمتری ممکن میشود.
کارن آنسل سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی میگوید: شما نمیتوانید اهمیت غذای خوب را در تقویت سیستم ایمنی بدن خود دست کم بگیرید. ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها، همان عواملی هستند که بدن را قوی نگه میدارند و بدون آنها انرژی لازم برای جلوگیری از عفونت را به بدن خود نمیدهید. شما همان چیزی هستید که میخورید، بنابراین منطقی است که خوردن غذاهای سالم میتواند به شما در سالم بودن کمک کند. در ادامه این مطلب با برخی از موادغذایی که بدنتان را در برابرسرماخوردگیبیمه می کند، می پردازیم.
لوبیا نه تنها آنها حاوی آنتی اکسیدانهای قوی است، بلکه دارای مواد مغذی اساسی است که ایمنی بدن و منابع پروتئین، روی و آهن موردنیاز برای آن را تامین میکند. این ماده غذایی حاوی فیبر خوبی است که باعث تقویت ایمنی و افزایش توان ضد التهاب در دستگاه گوارش میشود.
مقدار بالای آنتی اکسیدان موجود در آلبالوی خشک به تقویت سیستم ایمنی و کاهش علائم بیماری در دستگاه تنفسی فوقانی گره خورده است. این ماده غذایی همچنین به دلیل دارا بودن ملاتونین طبیعی موجبات خوابسالم را برای بدن فراهم میکند. این اثر بسیارمهم است، زیرا تحقیقات نشان میدهد افرادی که خواب با کیفیت ندارند، بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس، سریعتر از سایر افراد بیمار میشوند.
دانههای چیا سرشار از آنتی اکسیدانهای ضد التهابی به همراه پروتئین و فیبر اضافی هستند. ویتامینها و مواد معدنی موجود در دانههای چیا به ایمنی بدن کمک میکنند، همچنین این ماده غذایی در جلوگیری از یبوست موثر است.یبوست میتواند مانع از جذب مواد مغذی در بدن شده و استرس سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد. منیزیم موجود در دانههای چیا همچنین به داشتن یک خواب سالم کمک میکند.
کاکائو دارای اثرات ضد التهابی، تأثیر مثبت بر سلامت مغز و قلب و همچنین خواص ضد باکتریایی است. تحقیقات نشان داده است که این ماده غذایی باعث تقویت فعالیت سلولهای ایمنی بدن برای محافظت بیشتر در برابر ویروسهایآنفولانزامیشود.
کورکومین، ترکیب طبیعی موجود در زردچوبه است که یک ترکیب ضد التهابی قوی است. همچنین نشان داده شده است که باعث تقویت فعالیت سلولهای ایمنی و تقویت پاسخ آنتی بادی میشود. توجه داشته باشید که حتما زردچوبه را با فلفل سیاه ترکیب کنید، زیرا باعث افزایش چشمگیر جذب کورکومین میشود.
روغن زیتون
روغن زیتون دارای خواص ضد باکتریایی است که میتواند خطر ابتلا به بیماری سرماخوردگی را کاهش دهد و آنتی اکسیدانهای موجود در آن همچنین در برابر شرایط التهابی مرتبط با سیستم ایمنی از جمله دیابت، چاقی، آرتریت روماتوئید و التهاب روده از بدن محافظت میکند.
گردو علاوه بر اینکه یکی از برترین خوردنیهای ضد التهابی است، حاوی چندین ماده مغذی از جمله ویتامین B۶، مس، ویتامین E و فولات است که در حمایت از سلامت سیستم ایمنی نقش دارد. تحقیقات نشان داده است که گردو استرس روانی که میتواند ایمنی بدن را تضعیف کند را کاهش میدهد.
مصرف بابونه با افزایش فعالیت آنتی باکتریایی در بدن مرتبط است، اما تأثیر واقعی آن در توانایی آن در بهبود کیفیت خواب است که از سیستم ایمنی بدن حمایت میکند. در یک مطالعه مشاهده شده است که زنانی که پس از زایمان چند هفته چای بابونه مینوشند، در مقایسه با افرادی که بابونه مصرف نکردند، کیفیت خواب بهتری داشتند.
ماهی روغنی از جمله ماهی سالمون و ماهی تن سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که به کاهش التهاب در بدن کمک میکنند. التهاب مزمن مانع از عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن میشود و میتواند به سرماخوردگی و آنفولانزا و همچنین بیماریهای جدی تری کمک کند.
خواص سیر بیش از یک ماده طعم دهنده به غذای شماست. سیر حاوی آلیسین است، همان ترکیب سولفوریکی که هنگام تجزیه آنتی اکسیدانهای قوی تولید میکند.
مطالعهای در سال ۲۰۰۱ در ژورنال Advances in Therapy نشان داد افرادی که به مدت ۱۲ هفته سیر را در ماههای سرد سال، یعنی نوامبر و فوریه، مصرف میکنند، نسبت به افرادی که از آن مصرف نمیکردند، کمتر دچار سرماخوردگی میشوند. سیر بزرگترین مشت آنتی اکسیدانی در برابر بیماریهایی مانند سرماخوردگی است
هفدهمین مراسم مشترک دانشآموختگی و تحلیف دانشجویان دانشگاههای افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه مورخ ۹۸/۰۸/۰۸ با حضور حضرت آیت الله خامنهای فرمانده معظم کل قوا در دانشگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص) برگزار شد.
آیت الله خامنه ای در ابتدای ورود به میدان با حضور بر مزار شهیدان و قرائت فاتحه، یاد و خاطره مدافعان فداکار اسلام و میهن را گرامی داشتند.