سرزمین من ایران

سرزمین من ایران

ایران سربلند
سرزمین من ایران

سرزمین من ایران

ایران سربلند

بیانیه مشترک ۳ تولیت حرم‌های مطهر.

تولیت‌های آستان قدس رضوی‏، حرم حضرت معصومه (س) و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) درباره بسته شدن درب‌های حرم‌های مطهر بیانیه مشترکی صادر کردند.

به گزارش سرزمین من ایران به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان، تولیت‌های آستان قدس رضوی‏، حرم حضرت معصومه (س) و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) درباره بسته شدن درب‌های حرم‌های مطهر بیانیه مشترکی صادر کردند.

متن بیانیه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«یا مَن تُحَلُّ به عُقَدُ المَکارِه»‌ای آن‌که گره ناگواری‌ها به یاری او گشوده می‌شود

ملت مؤمن و شریف ایران اسلامی که شیفتگی و شیدایی خاندان عصمت و طهارت (ع) را در اعماق جان داشته و دارید.

اینک که در آخرین روز‌های زمستان سال ۹۸، جهان و ایران با ابتلای سنگینی مواجه شده است که بدون تردید با توکل بر خداوند تبارک و تعالی همراه با همت، شکیبایی و همدلی می‌توان از این بلای سخت گذر کرد و دوباره با بهار سلامت و نعمت، زنگار ماتم زدود و نغمه شادمانی سرود.

شعله عشق و محبت نسل‌های متوالی آن بود که در سایه‌سار دوستی و محبت اهل بیت (ع) در روز‌های مبارک ماه‌های رجب و شعبان و نیز در ایام حلول عید نوروز، سر بر آستان عتبات مقدس می‌ساییدند و از آن انوار مطهر، گرمای وجود می‌یافتند.

آستان مقدس حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) و آستانه مقدسه کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س) و آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) امسال چونان سالیان گذشته، با برنامه‌ریزی‌های متنوع و متعدد معنوی، فرهنگی، رسانه‌ای، تبلیغی و هنری، حجم انبوهی از مراسم را تدارک دیده بودند تا در ماه‌های متبرک و نیز ایام تحویل سال نو، پاسخگوی شور و اشتیاق مشتاقان اهل بیت (ع) باشند.

با ورود و شیوع بیماری کرونا و توصیه‌های مقامات بهداشتی در مخاطرات جدی تجمعات، مدتی است که کلیه‌ی اجتماعات و برنامه‌های گروهی عتبات مقدسه به حال تعلیق درآمد و اکنون با گسترش و مخاطرات جدی‌تر کرونا در سطح کشور و جهان، با قلبی شکسته و دلی پردرد، تصمیم سخت ایجاد محدودیت موقت انجام گرفت و لذا با حزن و اندوه فراوان عذرخواهی خود را به پیشگاه اهل بیت (ع) در عدم امکان ارائه خدمات به زائران عزیز حرم‌های مطهر ابراز می‌داریم.

ان‌شاءالله با همکاری سازمان صداوسیما و مجموعه‌های رسانه‌ای و فضای مجازی، امکان زیارت از راه دور و ارتباط تصویری با مضجع منور حضرت ثامن الحجج (ع) و مراقد حضرت معصومه (س) و حضرت عبدالعظیم (ع) برای دلدادگان آن بزرگواران فراهم گردیده است.

در پایان با تضرّع و التجاء به درگاه ربوبیت و توسل به انوار هدایت، خاضعانه رفع بلا و برای همه بیماران این بیماری در ایران اسلامی و سراسر جهان، طلب عافیت و برای درگذشتگان خصوصاً شهدای خدمت طلب رحمت و مغفرت الهی و به خانواده‌های داغدار آن‌ها تسلیت عرض کرده و توفیق بیشتر مدافعان سلامت را مسئلت می کنیم.

امیدواریم زمینه هرچه سریع‌تر بهره‌مندی از فیض کامل حضور در اماکن مقدسه فراهم گردد که به فرموده امام سجاد (ع): «ذَلَّتْ لِقُدْرَتِک الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِک الْأَسْبَابُ»

تولیت آستان قدس رضوی (ع) ،تولیت آستان مقدسه حضرت معصومه (س) و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

احمـد مروی، سید محمد سعیدی و محمد محمدی ری‌شهری

بسته معیشتی کرونایی امشب واریز می‌شود

بسته حمایتی دولت برای اقشار آسیب دیده از کرونا امشب به حساب سرپرستان خانوارها واریز می شود.

به گزارش سرزمین من به نقل از خبرنگاران جوان، طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه اولین بسته حمایتی دولت از ۳ میلیون نفر اقشار آسیب دیده از شیوع کرونا امشب ۲۷ اسفند به حساب سرپرستان واریز می شود.

بیشتر بخوانید: جزئیات بسته حمایتی دولت برای اقشار آسیب دیده از کرونا


گفته می شود مبلغ این واریزی با توجه به ابعاد خانوار از ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است.

براین اساس میزان بسته حمایتی به خانواده طبق جدول ذیل خواهد بود:

تعداد اعضای خانواده مبلغ پرداختی
خانواده ۱ نفر
۲۰۰ هزار تومان
خانواده ۲ نفر
۳۰۰ هزار تومان
خانواده ۳ نفر
۴۰۰ هزار تومان
خانواده ۴ نفره
۵۰۰ هزار تومان
خانواده ۵ نفره و بیشتر
۶۰۰ هزار تومان

همچنین قرار است به ۴ میلیون نفر بین یک و نیم تا ۲ میلیون تومان وام قرض الحسنه با اقساط ۳۰ ماهه و پرداخت ماهیانه ۸۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

این وام بدون ضامن است و اقساط آن از کارت یارانه پرداخت می‌شود.

این وام ۱۲ درصد سود دارد که ۸ درصد آن را برنامه و بودجه پرداخت می‌کند. روز‌های پایانی اسفند ماه زمان پرداخت بسته حمایتی از افراد آسیب دیده از کرونا است.

ورود نیروها و تجهیزات کمکی ارتش به رشت جهت مقابله با کرونا.

 
نیروها و تجهیزات کمکی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران وارد استان گیلان شدند.
به گزارش روابط عمومی ارتش، با حضور امیر سرتیپ دوم علیپور معاون آماد و پشتیبانی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروها و تجهیزات کمکی قرارگاه عملیاتی لشکر ۱۶ زرهی ارتش در راستای  مقابله با شیوع بیماری کرونا وارد شهرستان رشت شدند.
خودرو و تجهیزات تخصصی جهت ضدعفونی معابر، خوروهای امدادی و تجهیزات راه اندازی ایستگاه های تشخیص کرونا  از جمله امکاناتی است که از سوی لشکر ۱۶ زرهی ارتش در راستای کمک  به ستاد مقابله با کرونای استان گیلان، وارد استان شد.
راه اندازی ۵ ایستگاه تشخیص کرونا در شهرستان ها و ۵ ایستگاه دیگر در مرکز استان گیلان،‌ راه اندازی گیت های غربالگری در ورودی های استان، ایجاد تونل ضد عفونی جهت خودروهای ورودی و خروجی شهرستان رشت و احداث اقامتگاه ۵۰۰ تختخوابی از جمله خدمات کمکی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به استان گیلان در راستای مقابله با شیوع بیماری کرونا خواهد بود.
 

هر چه در توان داریم باید برای خدمت به مردم پای کار بیاوریم.

 
جانشین فرمانده فرمانده نیروی زمینی ارتش در بازدید از بیمارستان سیار و آماده سازی نقاهتگاه ۵۰۰ تختخوابی نیروی زمینی در شهرک پردیسان قم گفت: برایر منویات مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی مبنی بر حضور موثر نیروهای مسلح در پیشگیری و پایش ویروس کرونا،  نیروهای مسلح هر آنچه که در توان دارند را  برای خدمت رسانی به مردم عزیز پای کار خواهند آورد.
به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ نوذر نعمتی جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در بازدید از بیمارستان سیار این نیرو در قم گفت: نیروهای مسلح در شرایط بحران همیشه در خدمت مردم هستند و در خصوص پیشگیری و پایش ویروس کرونا از ابتدای شیوع این بیماری فعالیت های مطلوبی را در حوزه کنترل ویروس انجام دادند و تا  شکست این مهمان ناخوانده در خدمت مردم خواهیم بود.
وی با اشاره به رزمایش لبیک یا امام خامنه ای عزیز  در ارتش افزود: این رزمایش با رویکرد پیشگیری و پایش ویروس کرونا برابر اوامر امیر فرمانده محترم کل ارتش و با فرماندهی میدانی امیر فرماندهی محترم نزاجا از دیروز در تهران و سراسر کشور کار خود را آغاز کرد.
امیر سرتیپ نعمتی تاکید کرد: در این رزمایش ارتش در نظر دارد با برپایی بیمارستان های سیار، گیت ضدعفونی کننده  نفرات و خودرو ها در ورودی و خروجی شهرها، ضد عفونی معابر و خیابان ها، اماکن عمومی و چندین برنامه دیگر در حوزه پیشگیری شیوع بیشتر ویروس کرونا در تمامی استان ها که یگان های ارتش مستقر هستتد اقدامات موثری را  انجام دهد.
وی در جمع کادر درمانی بیمارستان سیار ارتش گفت: امروز نیاز مردم شهر قم به تجهیز  و گسترش  بیمارستان سیار است. از روز های اول شیوع این ویروس بلافاصله نیروی زمینی ارتش بیمارستان سیار ۵۰ تختخوابی را دایر کرد، اما با توجه به مراجعه و همچنین افزایش تخت ها برای نقاهتگاه با درخواست  مسوولین شهری و با دستور فرمانده نیروی زمینی ارتش ما این نقاهتگاه را به ۵۰۰ تخت افزایش دادیم.
وی ادامه داد: برابر در خواست مسوولین شهری دیگر استان ها این ظرفیت در ارتش و نیروی زمینی هست تا در مناطق مختلف کشور بیمارستان های  سیار و  مجهز  با کادر درمانی محرب را برپا کنیم.
جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش، کادر درمانی بیمارستان های ارتش و تمامی خدمت رسانان عرصه سلامت در دیگر بیمارستان های کشور  را مبارزان خط مقدم  خواتد و خاطرنشان کرد: امروز شما همچون رزمندگان دوران دفاع مقدس در خط مقدم مبارزه هستید و انشاءالله که اجر شما نزد خداوند منان بی پاسخ نخواهد ماند.

استفتائات جدید رهبر انقلاب درباره کرونا

پاسخ رهبر انقلاب به چند سوال درباره کرونا، پاکی و نجسی الکل‌های ضدعفونی و نماز با دستکش

سؤال : آیا درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا بر کادر درمانی و پزشکان واجب است؟

جواب: حفظ جان مسلمان، واجب کفایی است و خدمت رسانی به بیماران از بهترین اعمال صالح است.

معاون بهداشت، درمان و آمورزش پزشکی ارتش:

 
امیر سرتیپ دوم پزشک مداح با اشاره به اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران به محض انتشار ویروس کرونا در چین اقدامات لازم برای ورود احتمالی این ویروس به کشور را انجام داده بود، گفت: ارتش امکانات لازم برای مبارزه با ویروس کرونا را فراهم آورده است.
به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ دوم پزشک مداح معاون بهداشت، درمان و آمورزش پزشکی ارتش که در حاشیه چهارمین جلسه قرارگاه پدافند زیستی ارتش با خبرنگاران سخن می گفت با اعلام این مطلب که ارتش جمهوری اسلامی ایران با رصد دائم یکان های خود در نیروها و یکان های مختلف، احاطه کاملی بر وضعیت بهداشت و درمان کارکنانش دارد، افزود: به محض انتشار ویروس کرونا در کشور، ارتش با آمادگی کامل و احاطه ای که بر وضعیت بهداشتی و درمانی یکان های خود داشت توانست در اسرع وقت یکان های خود را از هجوم این ویروس در امان داشته و بیشتر انرژی خود را صرف کمک به سامانه بهداشت و درمان کشور و امدادرسانی به مردم شریف کشور بکند.
وی افزود: تمام بیمارستان های ارتش این آمادگی را دارند تا در راستای سیاست های وزارت بهداشت و درمان برای مقابله با ویروس کرونا اقدام کرده و خدمات پزشکی و بهداشتی خود را به ملت عزیز ایران اسلامی ارائه بدهند.
معاون بهداشت و درمان ارتش افزود: در تهران که یکی از نقاط مهم درگیر با ویروس کرونا است چندین بیمارستان ارتش از جمله بیمارستان های هاجر، بعثت، خانواده و گلستان به بیماران کرونایی خدمات درمانی ارائه می دهند.   
امیر دریادار مداح همچنین به ارائه خدمات درمانی به بیماران کرونایی توسط بیمارستان های ارتش در شهرستان‌ها نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر تهران، ارتش در سایر شهرهای کشور از جمله در گیلان، اهواز، مشهد، شیراز و گلستان نیز بیمارستان های خود را برای ارائه خدمات درمانی به بیماران کرونایی آماده کرده است.

فرمانده نیروی هوای ارتش

 
 امیر سرتیپ خلبان نصیرزاده گفت: همت و تلاش جوانمردانه همکارانم در خط مقدم مبارزه با فراگیری ویروس کرونا ، یادآور روزهای دفاع مقدس و رقم خوردن جلوه‌های شکوهمند ایثار و فداکاری است.
به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ خلبان، عزیز نصیرزاده در پیامی به پزشکان، پرستاران اظهارداشت: همکاران دلاورم در خط مقدم دفاع از سلامت جامعه،  تقارن روزهای دشوار و طاقت فرسای مواجهه با فراگیری بیماری کرونا با ایام ولادت با سعادت مولی الموحدین حضرت امیرالمومنین امام علی علیهالسلام، مرا بر آن داشت تا در این مجال مختصر، تاسی عملیتان به سیره علوی برای دستگیری از دردمندان جامعه را ستوده و پیش تک تک شما فروتنانه سر تعظیم فرود آورم.
وی افزود: همت جوانمردانه پزشکان، پرستاران و سایر کادر درمانی و خدمات بهداشتی کشورمان بویژه شما همکاران عزیزم در خط مقدم مبارزه با فراگیری بیماری کرونا ویروس، یادآور روزهای دفاع مقدس و رقم خوردن جلوه های شکوهمند ایثار و فداکاری است.
امیر نصیرزاده گفت: گزارشهای واصله و ملاحظات میدانی از عزم راسخ تان برای دفاع از هموطنان مان، موید این واقعیت است که سوگند مقدس سربازی، مرز و لباس نمیشناسد. آنچنان که دیروز نه چندان دور، خلبانان و کارکنان رزمی و فنی در خط مقدم دفاع از مرزهای سرزمین مادری مان در دفاع مقدس و پس از آن از حریم آل الله بودند.
وی خاطرنشان کرد: امروز نیز، مرزهای دفاع مقدس، نبض به شماره افتاده امید بیمار و خانواده او و لباس مقدس جنگاوری در این میدان، خلعتی روشن به روشنایی باطن و ضمیر درخشان شماست.
فرمانده نیروی هوایی ارتش عنوان داشت: این روزهای فراموش نشدنی با همه تلخیها و دشواریها سپری خواهد شد و مردم قدرشناس ایران بار دیگر حماسه جاودانتان را به خاطر خواهند سپرد، آنچنان که عملیات ۱۴۰ فروندی را، آنچنان که حمله به الولید را، آنچنان که شکوه عملیات دستگیری ریگی شرور را. و ما را آنچنان که قیصر شعر پارسی گفت به خاطر میآورند.
امیر نصیرزاده با بیان این بیت شعر افزود: «سراپا اگر زرد و پژمرده ایم،  ولی دل به پاییز نسپرده ایم»، «دلی سربلند و سری سر به زیر،  از این دست عمری به سر برده ایم».
وی تصریح کرد: فرخندگی ولادت مولی الموحدین را به شیرین کامی همرزمی و همسنگری با یاران فداکاری چون شما گرامی میدارم و با دریغ از اینکه تخصصی برای کمک و همراهیتان در این میدان دشوار ندارم، همواره قدرشناس همت بیچشم داشت و دعاگویتان خواهم بود.
فرمانده نیروی هوایی ارتش خاطرنشان کرد: رجاء واثق دارم در این مسیر، تهی دست از مدد حضرت ولی عصر (عج) و دعای مجیب رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) و ملت شریف ایران نخواهید بود.

فرمانده پایگاه هوایی شیراز: بیمارستان شهید دوران برای پذیرش بیماران احتمالی در آماده باش کامل قرار دارد

 
امیر سرتیپ دوم خلبان لشکری گفت: بیمارستان ۶۴ تخت خوابه فوق تخصصی شهید دوران، با تمامی تجهیزات، امکانات و کادر پزشکی مجرب برای مقابله با ویروس کرونا و پذیرش بیماران در آماده باش کامل است.
به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ دوم خلبان اسماعیل لشکری فرمانده پایگاه هوایی شهید دوران شیراز گفت: این پایگاه در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و مقابله با آن آمادگی کامل دارد.
 وی افزود: ما از تجهیزات و امکانات کافی برای ضدعفونی کردن معابر عمومی و سطح شهر شیرازبرخورداریم و در صورت نیازو درخواست مسئولان شهری، اقدام به پاکسازی و ضدعفونی کردت سطح خیابان ها، مدارس و... خواهیم کرد.
فرمانده پایگاه شهید دوران در ادامه  در خصوص خدمت سربازان در این پایگاه، اذعان کرد: هیچ خطری سربازان عزیز را تهدید نمی‌کند و آموزش‌های لازم را دیده اند، محیط پادگان کاملا تحت کنترل بوده و نظافت و ضدعفونی‌ها در محل اقامت سربازان به صورت روزانه انجام می‌شود و جای هیچ گونه نگرانی نیست.
وی با بیان اینکه خوشبختانه تا کنون هیچ مورد مبتلا به کرونا در این پایگاه مشاهده نشده است، تصریح کرد: افراد مشکوک به ویروس کرونا پس از بررسی‌های اولیه در بیمارستان شهید دوران با هماهنگی مبادی ذیربط به بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) و بقیه‌الله الاعظم (عج)منتقل می‌شوند.
امیر سرتیپ دوم لشکری تصریح کرد: در همان ابتدای اعلام شیوع ویروس کرونا و با توجه به کمبود مواد پیشگیری مانند دستکش، ماسک، مواد شوینده و ضدعفونی کننده این پایگاه اقدام به راه اندازی کارگاه تولید این اقلام کرد؛ به طوری که تمامی نیاز‌های مصرفی به مواد پیشگیری و ضدعفونی کننده در این کارگاه‌ها تولید و عرضه می‌شود، حتی بخشی از تولید مازاد این مراکز جهت استفاده در اختیار عموم قرارگرفته است.

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش خبر داد؛

 
جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: از روز گذشته برابر اوامر سلسله مراتب فرماندهی، قرارگاه جهادی مبارزه با ویروس منحوس کرونا در نیروی زمینی ارتش کار خود را شروع کرده و با تمام توان در خدمت مردم خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ نوذر نعمتی جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش افزود: با تمام تجهیزات بهداشتی و جنگ نوینی که در اختیار داریم برای مقابله با این ویروس اقدام خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: امروز همزمان در تهران، زنجان، ارومیه، اسلام‌آباد غرب، سنندج و بسیاری از شهرهای استان‌های غربی و شرقی کشور، تجهیزات نیروی زمینی ارتش در قالب یک رزمایش بهداشت محیط، علاوه بر اماکن پادگانی، اقدام به ضدعفونی معابر و اماکن شهری کرده‌اند و این حرکت تا پایان رفع دغدغه و نگرانی مردم شریف ایران ادامه دارد.

امیر سرتیپ نعمتی با اشاره حضور موثر قرارگاه جهادی مبارزه با ویروس کرونا در نیروی زمینی ارتش افزود: در روزهای آینده خبرهای خوبی در خصوص اقدامات قرارگاه مبارزه با ویروس کرونا  شنیده خواهد شد و این قرارگاه در خدمت تمامی شهروندان عزیز در اقصی نقاط کشور پهناور ایران خواهد بود.

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش ادامه داد: نیروی انسانی پا در رکاب، تجهیزات و برخی از مواد ضد عفونی کننده و شوینده و هر آنچه که می تواند در نابودی این ویروس به ما کمک کند را در اختیار این قرارگاه قرار دادیم.

وی خاطرنشان کرد: ارتش همواره در روزهای سخت در کنار مردم بوده  است و امروز نیز برای مقابله با این ویروس و تحقق شعار «ارتش فدای ملت» تمام توان خود را در این شرایط حساس پای کار می‌آور

امیر دریادار دوم مداح

 
معاون بهداشت، درمان و امور پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: تمامی بیمارستان‌های ارتش برای کنترل و مقابله با ویروس کرونا در آماده‌باش کامل هستند و بسیاری از بیمارستانهای ما  در حال همکاری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند.

به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر دریادار دوم پزشک مصطفی مداح معاون بهداشت و درمان و امور پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره اقدامات حوزه بهداشت و درمان ارتش برای مقابله با ویروس کرونا اظهار کرد: ویروس کرونا یک پدیده جدید است که تازه شناخته شده و با توجه به تجربیاتی که در چین و سایر کشورهای درگیر این ویروس وجود دارد و با اتکا به دانش پزشکی کشور، الگوهایی را ایجاد و در مجموعه های ارتش جمهوری اسلامی ایران استفاده کردیم.

معاون بهداشت و درمان ارتش ادامه داد: ما با استفاده از این الگوها سعی داشتیم یگان‌های زیر مجموعه آجا را امن نگه داریم که خوشبختانه تاکنون موفق هم بودیم.

او درباره همکاری‌های بین وزارت بهداشت و ارتش جمهوری اسلامی ایران برای کنترل این ویروس گفت: مهم‌ترین بحث، موضوع رعایت مسائل بهداشتی و کنترلی است که تمامی دستگاه‌های کشور از آن با خبر هستند و ما هم اعلام کردیم در هر حوزه‌ای که لازم باشد آماده امدادرسانی هستیم؛ بین ما رابطه بسیار نزدیکی در اداره امور وجود دارد؛ ما هم به مردم به صورت مستقیم خدمات می‌دهیم و این آمادگی را نیز داریم که  علاوه بر بیمارستانهای اختصاص داده شده برای مردم ،به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هر نقطه از کشور کمک کنیم.

امیر دریادار دوم مداح در پاسخ به این سوال که ارتش  چه برنامه‌ای برای امن نگه داشتن پادگان‌های خود دارد، عنوان کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران بنا به وظیفه و ماموریت ذاتی خود که قرار نیست در چنین شرایطی نیز تعطیل شود،  باید تمامی پادگان‌ها را از هر گونه آلودگی حفظ کند.

معاون بهداشت و درمان  ارتش با بیان این که تمامی نیروهای ارتش در سلامت کامل هستند، تصریح کرد: توصیه‌های لازم ابلاغ شده و در هیچ زمینه‌ای نگرانی وجود ندارد؛ ما یک سامانه کنترل برخط داریم که از طریق آن کوچک‌ترین علائم حتی سرماخوردگی را چک می‌کنیم؛ آمادگی ما صددرصدی است و تمام بیمارستان‌ها و تیم‌های پزشکی پای کار هستند.

او در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون این ویروس در بین کارکنان ارتش دیده شده است، گفت: در بیمارستان‌های ما از بین مردمی که بستری شده‌اند نفراتی حضور دارند، بخشی از بدنه ارتش نیروهایی هستند که شب به منزل در سطح شهر می‌روند اما از آنجایی که زندگی جمعی ما محدودتر است کنترل راحت‌تر و آمار کمتر است اما تاکنون هیچ گزارشی از پادگان‌ها نداشتیم.

امیر سرتیپ دوم مداح با بیان این که سه بیمارستان ارتش در تهران در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند و تعدادی از بیمارستانها نیز در شهرستانها مشعول خدمات رسانی هستند افزود: گزارش‌های تمامی بیمارستان‌های ارتش پس از نهایی شدن تست به وزارت بهداشت ارسال می‌شود.

معاون بهداشت و درمان ارتش تصریح کرد: تمامی بیمارستان‌های ارتش در آماده‌باش کامل هستند و ضمن پذیرش در تمامی ساعات، آماده همکاری با ستاد‌های استانی هستند و در تهران هم با ستاد مبارزه با کرونا تهران هماهنگ هستیم.

وی افزود :سه بیمارستان ما در تهران ارجاعی هستند و در کنار آن به صورت مستقیم مردم را هم پذیرش می‌کند؛ حتی یکی از بیمارستانهای ارتش بخش‌های خود را تعطیل کرده و به عنوان یکی از بیمارستان‌های مرجع  مشغول انجام وظیفه است.

امیر مداح در پایان خاطر نشان کرد: انشاء الله مثل همه مشکلات با همت مردم و گوش کردن به نکات وزارت بهداشت حلقه سرایت را خواهیم شکست و بخش درمانی هم کار خود را بخوبی انجام خواهد داد، قطعا ما پیروز خواهیم شد.

شیب نمودار ابتلا به کرونا در روز‌های آینده صعودی خواهد بود

جهانپور در یک پیام توئیتری از شیب صعودی نمودار ابتلا به کرونا در کشور طی روزهای آینده خبر داد.

به گزارش سرزمین من ایران به نقل از خبرنگا ران جوان کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتشار یک پیام توئیتری از صعودی بودن شیب ابتلا به کرونا در کشور طی روزهای آینده خبر داد.

متن پیام جهانپور به شرح زیر است:

شیب نمودار ابتلا به کرونا در روزهای آینده کماکان صعودی خواهد بود، در خانه ماندن، محدودیت تردد، کاهش مراودات و رفت و آمدها، پرهیز از سفرهای غیرضروری، لغو هرگونه تجمع و اجتماع در سراسر کشور در کنار رعایت نکات بهداشت فردی، تنها راههای کنترل بیماری کرووید- ۱۹ در هفته های آتی خواهد بود

۱۵ خوراکی مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن

۱۵ خوراکی مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن

مصرف غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی یک عادت بسیار مفید است. اگر به دنبال کشف راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان و بزرگسالان هستید قدم اول سر زدن به میوه فروشی محل است. پس برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود و جلوگیری از بیماری‌های مختلف، از همین امروز این ۱۵ خوراکی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

۱. مرکبات

مرکبات

اکثر افراد به محض این که سرما می‌خورند به سراغ ویتامین C (ویتامین ث) می‌روند. ویتامین C سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. عقیده بر این است که ویتامین C باعث افزایش تولید گلبول‌های سفید خون می‌شود. گلبول سفید کلید مبارزه با عفونت در بدن است. در ادامه می‌توانید فهرستی از پرطرفدارترین مرکبات را مشاهده کنید.

  • گریپ‌فروت
  • پرتقال
  • نارنگی
  • لیمو شیرین
  • لیمو ترش
  • نارنگی یافا

به دلیل این‌که بدن ما توانایی تولید و ذخیره ویتامین C را ندارد، ما به طور روزانه به مصرف میوه‌ها و سبزیجات دارای ویتامین C احتیاج داریم. تقریبا تمام مرکبات دارای میزان زیادی ویتامین C هستند. با این همه تنوع در مرکبات، کار سختی نیست که هر روز کمی آب لیمو به غذا اضافه کنیم یا چند پر پرتقال بخوریم.

۲. فلفل دلمه‌ای قرمز

فلفل دلمه ای قرمز

اگر فکر می‌کنید مرکبات بیشترین میزان ویتامین C را بین تمام میوه‌ها و سبزیجات دارند، اشتباه می‌کنید. هر گرم فلفل دلمه‌ای قرمز، دو برابر هر گرم مرکبات ویتامین C دارد. فلفل دلمه‌ای قرمز همچنین از منابع غنی بتاکاروتن (پیش‌ساز ویتامین A) است. ویتامین C علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند به سلامت پوست هم کمک کند. بتاکاروتن برای سلامت پوست و چشم‌ها مفید است.

۳. کلم بروکلی

کلم بروکلی

کلم بروکلی سرشار از انواع ویتامین‌ و مواد معدنی است. ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E به همراه میزان زیادی آنتی‌اکسیدان و فیبر، بروکلی را به یکی از سالم‌ترین سبزیجاتی تبدیل کرده است که می‌توانید به برنامه غذایی خود اضافه کنید. برای حفظ خواص بروکلی بهتر است این سبزی تا جای ممکن کم پخته شود؛ چه بهتر که آن را به صورت خام مصرف کنید.

۴. سیر

تقویت سیستم ایمنی بدن با طب سنتی

سیر تقریبا در غذاهای اکثر نقاط جهان استفاده می‌شود. سیر غذا را مزه‌دار می‌کند و برای سلامتی لازم است. تمدن‌های اولیه به خواص سیر در مبارزه با عفونت پی برده بودند. بر اساس تحقیقات، سیر همچنین فشار خون را پایین می‌آورد و روند سخت شدن جداره‌ی عروق را کند می‌کند. به نظر می‌رسد خواص سیر برای تقویت سیستم ایمنی بدن ناشی از داشتن مقادیر زیادی ترکیبات حاوی گوگرد مانند آلیسین (Allicin) باشد.

۵. زنجبیل

زنجبیل

زنجبیل یا زنجفیل یکی دیگر از گیاهانی است که خیلی از افراد هنگام سرماخوردگی و آنفولانزا به سراغ آن می‌روند. زنجبیل می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند و با این کار باعث کاهش گلودرد و دیگر علائم التهابی بیماری شود. زنجبیل همچنین می‌تواند به کاهش تهوع و استفراغ کمک کند. با این که از زنجبیل در بسیاری از شیرینی‌ها استفاده می‌شود، این گیاه طعم تندی دارد که به دلیل وجود ترکیبی به نام جینجرول (Gingerol) است؛ این ماده از نظر شیمیایی هم‌خانواده‌ی ماده موثر فلفل تند یعنی کپسایسین (Capsaicin) محسوب می‌شود. بر اساس تحقیقاتی که روی حیوانات انجام شده است، این گیاه می‌تواند به کاهش دردهای مزمن و همچنینن کاهش کلسترول کمک کند.

۶. اسفناج

اسفناج

اسفناج به این دلیل در این لیست قرار گرفته است که نه‌تنها میزان زیادی ویتامین C دارد، بلکه سرشار از آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی است که می‌توانند قدرت مبارزه با عفونت را در سیستم ایمنی بدن تقویت کنند. مانند بروکلی، بهتر است اسفناج هم با کمترین میزان پخت یا به صورت خام مصرف شود. مواد غذایی مفید اسفناج در اثر پخت طولانی از بین می‌روند. البته مقدار کمی پخت، ویتامین A موجود در اسفناج را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند مواد غذایی مفید دیگر آن نیز از اگزالیک اسید جدا شوند.

۷. ماست

تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان

ماست‌هایی مانند ماست یونانی و ماست کفیر، سیستم ایمنی را تحریک می‌کنند تا با بیماری‌ها مبارزه کند. همیشه سعی کنید ماست را ساده و به تنهایی مصرف کنید. بهتر است به جای مصرف ماست‌های طعم‌دار کارخانه‌ای، خودتان ماست را با استفاده از میوه‌ها و سبزیجات تازه طعم‌دار کنید.

ماست همچنین می‌تواند منبع خوبی برای ویتامین D باشد. برا این منظور ماستی را انتخاب کنید که عبارت «غنی شده با ویتامین D» روی برچسب آن نوشته شده است. ویتامین D به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن از شما در برابر بیماری‌های مختلف محافظت کند.

۸. بادام

بادام

وقتی قرار به مبارزه و جلوگیری از سرماخوردگی باشد، ویتامین E بعد از ویتامین C قرار می‌گیرد. ویتامین E کلید سیستم ایمنی سالم است. این ویتامین جزو ویتامین‌های قابل حل در چربی است؛ به این معنی که برای جذب نیاز به چربی دارد. مغزهایی مانند بادام شیرین، سرشار از ویتامین و چربی‌های مفید هستند. نصف فنجان بادام شیرین، برابر با ۴۶ عدد بادام کامل، تقریبا ۱۰۰ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین E را برآورده می‌کند.

۹. زردچوبه

زردچوبه

ممکن است زردچوبه را به عنوان ترکیب اصلی بسیاری از ادویه‌ها بشناسید. اما این ماده سال‌هاست که به عنوان یک ضدالتهاب قوی برای درمان رماتیسم مفصلی (Arthritis Rheumatoid) و آرتروز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین تحقیقات نشان داده است میزان مناسبی از کورکمین که ماده اصلی موجود در ترکیبات زردچوبه است، می‌تواند آسیب عضلات بر اثر ورزش را ترمیم کند.

چای سبز.

چای سبز

چای سیاه و چای سبز هر دو فلاونوید (Flavonoid) دارند که نوعی آنتی‌اکسیدان است. علاوه بر این چای سبز مقادیری زیادی اپی‌گالوکتشین گالات (epigallocatechin gallate) یا EGCG دارد که یک آنتی‌اکسیدان قوی دیگر است. EGCG باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌‌شود. عملیات تخمیر در تولید چای سیاه میزان زیادی از EGCG را از بین می‌برد. در حالی که چای سبز به دلیل عبور نکردن از مراحل تخمیر، EGCG خود را حفظ می‌کند.

چای سبز همچنین منبع خوبی برای یک اسید آمینه به نام L-theanine است که می‌تواند به تولید ترکیبات موثر برای مبارزه با میکروب‌ها در سلول‌های لنفوسیت تی کمک کند

۱۱. پاپایا

پاپایا

پاپایا یکی دیگر از میوه‌های سرشار از ویتامین C است. یک عدد میوه پاپایا برابر با ۲۲۴ درصد از نیاز روزانه بدن ما ویتامین C دارد. این میوه همچنین حاوی گروهی از آنزیم‌های هضم به نام «پاپاین» است که خواص ضد التهابی دارند. میوه پاپایا میزان مطلوبی پتاسیم، انواع ویتامین B و فولات دارد که هر کدام برای سلامت کلی بدن بسیار مفید هستند.

۱۲. کیوی

کیوی

میوه کیوی هم مانند پاپایا، به طور طبیعی میزان زیادی ترکیبات مفید شامل فولات، پتاسیم، ویتامین K و ویتامین C دارد. ویتامین C موجود در کیوی سلول‌های سفید را تقویت می‌کند تا با هرگونه عفونت مبارزه کنند، درحالی که دیگر ترکیبات مفید کیوی، در حفظ عملکرد صحیح سایر بخش‌های بدن موثرند.

۱۳. ماکیان

تقویت سیستم ایمنی بدن با مرغ

وقتی مریض هستید، سوپ مرغ تنها نقش یک غذای رژیمی با تاثیر تلقینی را ندارد. گوشت ماکیان نه تنها به بهبود علائم سرماخوردگی کمک می‌کند، بلکه همچنین می‌تواند در جلوگیری از بیماری هم موثر باشد. ماکیان مانند مرغ و بوقلمون سرشار از ویتامین B6 هستند. حدود ۸۵ گرم گوشت بوقلمون یا مرغ برای تامین ۴۰ تا ۵۰ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن شما به ویتامین B6 کافی است.

ویتامین B6 نقش مهمی در بسیاری از واکنش‌های شیمیایی بدن ما دارد. این ویتامین همچنین برای تشکیل سلول‌های قرمز خون جدید و سالم بسیار مهم است. آب گوشت یا سوپی که با پختن استخوان مرغ تهیه می‌شود، حاوی ژلاتین، کندروایتین و مواد مفید دیگری است که برای التیام دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفیدند.

۱۴. تخم آفتاب‌گردان

تخم آفتاب گردان

مغز تخم آفتاب‌گردان سرشار از مواد مغذی شامل فسفر، منیزیم و ویتامین B6 است. این دانه‌ها همچنین به طرز شگفت‌انگیزی از ویتامین E سرشارند و می‌توانند تا ۸۲ درصد از نیاز روزانه بدن ما را تنها با مصرف یک چهارم فنجان در روز تامین کنند.

ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند و در فرایند تنظیم عملکرد سیستم ایمنی بدن مهم است. آووکادو و سبزیجاتی با برگ‌های سبز تیره از جمله دیگر خوراکی‌هایی هستند که میزان زیادی ویتامین E دارند.

۱۵. میگو

تقویت سیستم ایمنی با میگو

میگو از جمله غذاهای دریایی است که حاوی مقدار زیادی زینک (روی) است. در بسیاری از مواقع زینک به اندازه دیگر ویتامین‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد اما برای تقویت سیستم ایمنی بدن به آن احتیاج داریم. البته به یاد داشته باشید که شما بیش‌تر از میزان توصیه شده در روز به زینک احتیاج ندارید. برای آقایان و خانم‌های بالغ به ترتیب ۱۱ و ۸ میلی‌گرم زینک در روز توصیه شده است. مصرف بیش از حد زینک باعث مختل شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود.

سایر روش‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن

رعایت تنوع مهم‌ترین نکته برای داشتن تغذیه‌ای مناسب است. خوردن تنها یکی از مواد خوراکی بالا، برای تقویت سیستم ایمنی بدن کافی نیست؛ حتی اگر به طور مداوم آن را در رژیم غذایی خود نگه دارید. بنابراین باید به دوز مناسب و توصیه‌شده‌ی مصرف هر کدام از این خوراکی‌ها هم دقت کنید تا از یک ویتامین بیش از اندازه و از مابقی خیلی کم در رژیم غذایی شما نباشد.

علاوه براین، فراموش نکنید تغذیه‌ی سالم تنها یک شروع خوب است. برای محافظت کردن خود و خانواده از بیماری‌های مختلف مثل آنفولانزا و سرماخوردگی باید نکات دیگری از جمله واکسیناسیون به موقع را هم رعایت کنید.

منبع: Healthline

ارتش در روزهای سخت همیشه در کنار مردم و نظام سلامت است/استفاده از ظرفیت بی‌بدیل ارتش برای مقابله با کرونا.

 

دکتر سعید نمکی در دیدار با رییس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش با بیان این‌که ارتش در روزهای سخت همیشه در کنار مردم و نظام سلامت است، گفت: در جلسه مشترک مقرر شد؛ ما از ظرفیت‌های بی‌بدیل و بسیار مهم ارتش برای مقابله با کرونا استفاده کنیم.

به گزارش روابط عمومی ارتش، دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دیدار با امیر دریادار حبیب الله سیاری رییس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش که در وزارت بهداشت انجام شد، گفت: این جلسه در راستای  بسیج ملی «کرونا را شکست می‌دهیم» انجام شد و امیر دریادار سیاری مواضع ارتش جمهوری اسلامی ایران را در رابطه با همکاری‌های بین بخشی اعلام کردند.

وی افزود: ارتش شریف و بزرگوار جمهوری اسلامی ایران همیشه در کنار مردم و در کنار همکارانمان در نظام سلامت در روزهای سخت بودند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  تصریح کرد: قرار شد از ظرفیت های بی‌بدیل و بسیار مهم ارتش جمهوری اسلامی ایران  در خصوص «ضد عفونی کردن انبوه مراکزی که نیازمند پاکسازی و ضدعفونی هستند»، «کنترل معابر و ورودی‌های شهرها و مراکز مهم»، «بعضی از قرنطینه‌هایی که طبق روال  باید انجام شود» و از همه مهم تر «کمک‌های تیم پزشکی، پرستاری و لجستیکی» ارتش جمهوری اسلامی در نقاطی که ما نیازمند کمک هستیم بهره برداری کنیم.

 
 

ویروس کرونا

Coronavirus disease (COVID-19): What parents should know
UNICEF/UN0157971/Helin

کروناویروس «جدید» چیست؟

کرونا ویروس جدید (CoV) نوعی جدید از ویروس است.

بیماری ایجاد شده با ویروس کرونا که به آن بیماری کرونا ۲۰۱۹ (COVID-19) می‌گویند، اولین بار در ووهان چین شناسایی شد. CO مخفف کرونا، VI مخفف ویروس و D  به معنی بیماری (در انگلیسی). قبلاً به این بیماری «کروناویروس جدید ۲۰۱۹» یا «nCoV-2019» می‌گفتند.

ویروس COVID-19 ویروس جدیدی بوده و به خانواده ویروس‌هایی همچون سارس (سندروم تنفسی حاد) و سایر سرماخوردگی‌های معمولی مرتبط است.    

 

ویروس COVID-19 چگونه منتشر می‌شود؟

ویروس از طریق تماس مستقیم با قطره‌های تنفسی فرد آلوده (ازطریق سرفه و عطسه) و تماس با سطوح آلوده به ویروس منتقل می‌شود. ویروس COVID-19 می­تواند ساعت‌ها روی سطوح زنده بماند، ولی یک ضدعفونی ساده می‌تواند آن را از بین ببرد.

 

علائم کروناویروس چیست؟

علائم شامل تب، سرفه و تنگی نفس است. در مواد حادتر عفونت می‌تواند منجر به سینه پهلو (پنومونی یا همان عفونت ریه) یا مشکلات تنفسی گردد. در موارد نادر این بیماری کشنده خواهد بود.

علائم بیماری شبیه آنفولانزا یا سرماخوردگی معمولی است، که بسیار شایع تر از COVID-19 هستند. به همین دلیل برای تایید این که کسی COVID-19 گرفته باشد، بایستی آزمایش شود. نکته حائز اهمیت این است که اقدامات کلیدی پیشگیرانه را به خاطر بسپاریم که عبارتند از شستشوی دست‌ها و رعایت موارد بهداشتی تنفسی (پوشاندن دهان به هنگام عطسه یا سرفه با دستمال یا آرنج خم شده، سپس انداختن دستمال داخل سطح آشغال در بسته). همچنین واکسن آنفولانزا نیز راه پیشگیری مناسبی است، بنابراین به یاد داشته باشید که واکسیناسیون خود و فرزندان‌تان را به موقع انجام دهید.

 

چگونه می‌توان خطر عفونت را کاهش داد؟

با رعایت چهار مورد احتیاطی زیر می‌توانید جلوی خطر عفونت برای خود و خانواده‌تان را بگیرید:

۱. دستهای‌تان را مرتب با آب و صابون یا ژل ضدعفونی الکل‌دار بشویید.

۲. به هنگام عطسه یا سرفه جلوی دهان خود را با دستمال یا آرنج خم شده‌تان بگیرید، و دستمال را داخل سطح دربسته بیاندازید.

۳. از تماس نزدیک با کسانی که سرما خورده‌اند یا علائمی شبیه آنفولانزا دارند اجتناب کنید.

۴. اگر تب دارید، سرفه می‌کنید یا احساس می‌کنید مشکل تنفس دارید حتماً به دکتر مراجعه کنید.

 

آیا باید ماسک بزنم؟

چنانچه علائم تنفسی (سرفه یا عطسه) دارید، برای محافظت از دیگران استفاده از ماسک پزشکی توصیه می‌شود. اگر هیچ‌گونه علائمی ندارید، نیازی به استفاده از ماسک نیست.

درصورت استفاده از ماسک، برای اطمینان از اثربخشی آن و جلوگیری از افزایش خطر انتقال ویروس، باید از آن درست استفاده کرده و پس از استعمال نیز درست دفع نمود.

استفاده از ماسک به تنهایی برای جلوگیری از عفونت کافی نیست و بایستی با شستشوی مکرر دست‌ها، پوشاندن دهان به هنگام عطسه و سرفه، و جلوگیری از تماس نزدیک با کسانی که علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا دارند (سرفه، عطسه، تب) همراه باشد. 

 

آیا COVID-19 روی کودکان تأثیر می گذارد؟

این ویروس جدید است و ما هنوز نمی‌دانیم که چه تأثیری بر کودکان یا زنان باردار خواهد گذاشت. می‌دانیم که امکان دارد افراد در هر سنی به این ویروس آلوده شوند، اما تاکنون موارد نسبتاً کمی از COVID-19 در بین کودکان گزارش شده است. ویروس در موارد نادر کشنده است، و تاکنون بیشتر موارد منجر به مرگ در میان افراد پیرتر با بیماری‌های زمینه‌ای دیده شده است.  

 

اگر فرزندم علائم COVID-19 داشت چه کار کنم؟

حتماً درمان پزشکی را شروع کنید، ولی به خاطر داشته باشید که اکنون در نیمکره شمالی فصل آنفولانزا است و علائم COVID-19 از قبیل سرفه یا تب می‌تواند مشابه علائم آنفولانزا یا سرماخوردگی که بسیار هم شایع هستند، باشد. 

رعایت نکات بهداشتی دست‌ها (شستشوی مرتب دست‌ها) و بهداشت تنفسی را ادامه دهید و واکسیناسیون کودکان خود را به موقع انجام دهید تا کودک‌تان درمقابل سایر ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا در امان باشد. 

در مورد سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی از قبیل آنلفولانزا، اگر خودتان یا کودکتان علائمی دارد،  از همان ابتدا کمک پزشکی بگیرید و سعی کنید که از حضور در اماکن عمومی (محل کار، مدارس وسایل نقلیه عمومی)خودداری کنید، تا از سرایت به دیگران جلوگیری شود.  

 

اگر یکی از افراد خانواده علائم بیماری را داشته باشد چه کار باید کرد؟

اگر شما یا کودکتان تب، سرفه یا تنگی نفس دارید، باید از همان ابتدای بروز علائم از پزشک کمک بخواهید. اگر به مناطقی که COVD-19 در آنجا گزارش شده سفر کرده‌اید، یا اگر در تماس با فردی بوده‌اید که به‌تازگی به یکی از چنین مناطقی سفر کرده و علائم تنفسی دارد، با پزشک خود یا با کارمندان بهداشت تماس بگیرید و موضوع را با آنها درمیان گذاشته و مشورت کنید. 

 

آیا بایستی کودکم را در خانه نگهدارم و به مدرسه نفرستم؟

اگر کودک شما علائم بیماری را دارد، از پزشک کمک بخواهید و به دستوراتی که پزشک یا کارمند بهداشتی می‌دهد عمل کنید. درغیر اینصورت، همچون سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی از قبیل آنفولانزا، اگر کودکتان علائم بیماری دارد، وی را در خانه بستری کنید و به خوبی از او مراقبت کنید و به اماکن عمومی نروید تا بیماری به دیگران سرایت نکند. 

اگر کودکتان علائمی مثل تب یا سرفه ندارد، و اگر بخشنامه‌ای راجع به بهداشت عمومی یا توصیه‌های رسمی مشابه دیگری درخصوص مدارس دریافت نکرده‌اید، بهتر است که کودک‌تان را به مدرسه بفرستید. 

به‌جای این که کودکان را از مدرسه دور نگهدارید، به آنها آموزش دهید که دستهای‌شان را خوب بشویند و اقدامات بهداشتی مربوط به تنفس را در مدرسه و سایر اماکن انجام دهند، از جمله شستشوی مرتب دست‌ها، پوشاندن دهان به هنگام عطسه یا سرفه با دستمال یا آرنج خم شده، و سپس انداختن دستمال داخل سطل دربسته، لمس نکردن چشم‌ها، دهان یا بینی اگر دست‌ها کاملاً شسته نشده‌اند.    

 

بهترین راه شستن کامل دست‌ها چگونه است؟    

۱. شیر آب را باز کنید و دست‌ها را زیر آن بگیرید

۲. تمام دست‌تان را به صابون آغشته کنید

۳. تمام سطوح دست‌ها را به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با صابون بمالید، از جمله پشت دستها، میان انگشتان و زیر ناخن‌ها

۴. دست‌ها را کاملاً با آب بشویید

۵. دست‌ها را با دستمال تمیز یا حوله یک‌بار مصرف خشک کنید

۶. دست‌ها را مرتب بشویید، به خصوص قبل از خوردن، بعد از فین کردن، سرفه یا عطسه و دستشویی. 

۷. اگر آب و صابون در دسترس ندارید، از ژل شستشوی دست الکلی با حداقل ۶۰ الکل استفاده کنید. اگر دستان‌تان به صورت مشهود کثیف هستند، حتماً با آب و صابون بشویید. 

 

آیا زنان باردار می‌توانند ویروس کرونا را به جنین خود منتقل کنند؟

هنوز شواهد کافی مبنی بر اینکه ویروس بتواند در دوران بارداری از مادر به جنین منتقل شود یا تأثیر بالقوه این بیماری بر روی کودک وجود ندارد. این موضوع در حال حاضر در دست بررسی است. زنان باردار بایستی موارد احتیاطی مقتضی برای محافظت از خود در برابر این ویروس را به عمل بیاورند و چنانچه علائمی مانند تب، سرفه یا تنگی نفس در خود مشاهده کردند، سریعاً به پزشک مراجعه کنند. 

 

آیا مادری که آلوده به کرونا ویروس باشد، می‌تواند همچنان به نوازد خود شیر بدهد؟

 تمام مادران در مناطق آلوده و پرخطر که علائمی چون تب، سرفه یا تنگی نفس دارند، بایستی هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند و دستورالعمل‌هایی که پزشک یا کارمند بهداشت می‌دهند را رعایت کنند. با توجه به مزایای تغذیه با شیر مادر و نقش کمرنگ شیر مادر در انتقال ویروس‌های تنفسی، مادر می‌تواند ضمن رعایت کلیه راهکارهای احتیاطی لازم همچنان به شیردهی ادامه دهد.

درمورد مادرانی که علائم بیماری را دارند شیردهی مشکلی ندارد، مشروط بر این که به هنگام در آغوش گرفتن کودک و نزدیک بودن به کودک (ازجمله هنگام شیردهی) ماسک بزنند، دست‌ها را قبل و بعد تماس با کودک (ازجمله هنگام شیردهی) بشویند و سطوح آلوده را تمیز و ضدعفونی کنند – همانند همه مواردی که وقتی کسی مشکوک به COVID-19 و یا بیماریش تأیید شده باشد در تعامل با دیگران از جمله با کودکان بایستی انجام دهد.

اگر مادر به شدت بیمار باشد، بایستی وی را به دوشیدن شیر و دادن آن به کودک با فنجان تمیز و/یا قاشق تشویق کرد، و در تمامی این مراحل همان روش‌های جلوگیری از عفونت فوق‌الذکر را نیز رعایت نماید.

 

یونیسف برای کمک چه کارهایی انجام می‌دهد ؟

پاسخ فعلی یونیسف تمرکز بر حمایت از دولت چین و طیف گسترده‌تری از کشورهای منطقه آسیای شرقی و اقیانوس آرام است که بیشترین موارد تاکنون در آنها گزارش شده است. از ۹ بهمن، یونیسف ۱۳ تن لوازم، ازقبیل لباس‌های محافظ، ماسک، عینک و دستکش برای استفاده کارمندان بهداشتی از راه هوایی ارسال کرده است. محموله‌های بیشتری نیز آماده ارسال یوده و یونیسف در حال تعیین مناطق کلیدی است که بیشتر نیاز به کمک دارند.

باتوجه به ماهیت غیرقابل پیش‌بینی ویروس و انتشار مداوم آن، یونیسف همچنین با دولت‌ها، همتایان خود در سازمان بهداشت جهانی، و سایر شرکای خود در زمینه تهیه برنامه‌های اضطراری در سایر مناطق، به‌ویژه کشورهای با ساختارهای بهداشتی ضعیف‌تر و ظرفیت‌های محدودتر در مقابله با شیوع بیماری‌های این چنینی، در ارتباط است.        

در ۲۸ بهمن، یونیسف درخواست ۴۲/۳ میلیون دلار برای بالابردن سطح کمک‌های مالی در تلاش برای مهار شیوع ویروس COVID-19 داد.

بودجه‌های اولیه صرف فعالیت‌های یونیسف در جهت کاهش انتقال ویروس از جمله تقویت اطلاع‌رسانی در مورد خطر و مقابله با اطلاعات غلط خواهد شد تا کودکان، زنان باردار و خانواده‌های آنها بدانند که چگونه از انتشار COVID-19 جلوگیری کنند و از کجا می‌توانند کمک بگیرند.