سرزمین من ایران

سرزمین من ایران

ایران سربلند
سرزمین من ایران

سرزمین من ایران

ایران سربلند

وقتی که فکر و اراده ایرانی، موجب خودکفایی در صنعت حفاری شد

صنعت حفاری پیش از انقلاب اسلامی در دست بیگانگان بود، اما امروز اراده و پشتکار ایرانی این حرفه را به خودکفایی رساند.

به گزارش سرزمین من ایران به نقل از خبرنگاران جوان، از اهواز, تا پیش از انقلاب اسلامی در ایران اکتشاف نفت و گاز در کشور بر عهده پیمانکاران خارجی بود. بعد از انقلاب تمامی شرکت‌های خارجی دست از کار کشیده و ایران را ترک کردند. شاید آنان هرگز فکر هم نمی‌کردند این ترک اجباری، دائمی بوده و بازگشتی در کار نباشد. لازم به ذکر است که صنعت حفاری زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران است و علی رغم ملی شدن نفت در سال ۱۳۲۹ خورشیدی، اما حفاری به دلیل اهمیت استراتژیک همچنان در دست استعمارگران باقی ماند.

فکر و اراده ایرانی، خودکفایی در صنعت حفاری

۴۶ شرکت حفاری خارجی، عمدتا آمریکایی و اروپایی صنعت حفاری ایران را در دست داشتند و ایرانیان را تنها در بخش‌های پایین دستی و کارگری، شریک خود می‌دانستند. سال ۱۳۵۸ همین کارگران که طعم تلخ استعمار و «زیر دستی» بودن را چشیده بودند، تجمع کرده و خواهان تشکیل یک شرکت حفاری ایرانی شدند.

پس از حضور کارگران در محضر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، ایشان دستور رسیدگی مسئله را به دولت وقت صادر کردند. سرانجام نخستین نهاد صنعتی ایران با نام شرکت ملی حفاری ایران بنا شد. صنعت حفاری هر چند در ظاهر فرستادن مته‌ای به درون زمین است، اما اصل ماجرا اقدامی پیچیده، همراه با پشتکار و اراده کارگر ایرانی است.

فکر و اراده ایرانی، خودکفایی در صنعت حفاری

۵۰ درصد از کارکنان مرخصی هستند

سید عبدالله موسوی مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: در ۱۲ ماهه سال ۹۸، اقدامات زیادی در زمینه‌های عملیاتی و مسئولیت‌های اجتماعی در شرکت ملی حفاری ایران انجام شد، که در بخش عملیات و خدمات ویژه حدود ۱۶۴ هزار متر حفاری صورت گرفت ، در این حفاری ها، ۱۱۵ حلقه چاه تعمیری، وُرکُوِر و دولپمنت راه اندازی گردید که به نوبه خود قدمی بسیار عالی در این شرکت محسوب می‌شود.

فکر و اراده ایرانی، خودکفایی در صنعت حفاری

او در تشریح مسئولیت‌های اجتماعی شرکت ملی حفاری ایران بیان داشت: در سال ۹۸ که با سیلاب آغاز شد و با وقوع بحران کرونا به پایان رسید، در هر ۲ حادثه سخت، این شرکت مشارکت بسیار ارزشمندی را نشان داد که از جمله آن می‌توان به نصب سیل بندها، ارائه خدمات پزشکی، تامین پمپ تراک‌ها به منظور رفع فاضلاب، برآمدگی‌ها و آبرفت‌های تشکیل شده در سطح اهواز و شهرستان کارون اشاره کرد.

موسوی اظهار کرد: در زمینه مقابله با ویروس کرونا، خدمات بسیار مطلوبی از طریق بخش‌های مختلف شرکت ملی حفاری ارائه گردید و با همکاری بخش خدمات، روابط عمومی، حراست و همچنین خدمات پزشکی اقدام به تهیه مواد شوینده و ضدعفونی کننده و توزیع بین کارگران و کارکنان مستقر در دکل‌های حفاری کردند.

فکر و اراده ایرانی، خودکفایی در صنعت حفاری

این مقام مسئول ادامه داد: به منظور جلوگیری از سرایت ویروس کرونا و لطمه به ساختار شرکت ملی حفاری ایران، حدود ۵۰ درصد از کارکنان را مرخصی دادیم تا بتوانند در خانه بمانند، البته واریز حقوق‌ها و دستمزد‌ها نیز پابرجاست و خللی در این زمینه بوجود نیامده است.

برنامه های وزارت نفت در دستور کار است

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران اذعان داشت: علیرغم وجود ویروس کرونا، حفاری چاه‌ها تعطیل نشد و در ۲۰ روز ابتدایی سال ۹۹، تعداد ۱۰ حلقه چاه تکمیل شد، ضمن اینکه عملیات حفاری با شدت و حدت همچنان ادامه دارد و همگام با شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری به نام «جهش تولید» نامگذاری شده، همچون سال‌های گذشته در قرارداد‌های ۲۸ مخرن حضوری فعال خواهیم داشت.

او تصریح کرد:همچنین با بسیاری از شرکت‌های خصوصی حفاری، موافقت نامه و مشارکت نامه منعقد شده، ضمن اینکه حضور در قرارداد‌های‌ای پی دی در دستورکار است. همچنین کنترل درآمد و هزینه نیز از پارسال آغاز شد و ادامه خواهد داشت که هدف این برنامه منطقی کردن درآمد‌ها و هزینه‌های شرکت است.

فکر و اراده ایرانی، خودکفایی در صنعت حفاری

او کسب سرتیفیکیت حرفه‌ای برای کارکنان عملیاتی را از جمله اقدامات شرکت ملی حفاری عنوان کرد و افزود: تلاش می‌کنیم با انجام اقدامات گوناگون، ۷ صنعت حفاری ایران را حفظ نماییم، ضمن اینکه اجرای دستورالعمل‌ها و برنامه‌های وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران در دستورکار است.

فکر و اراده ایرانی، خودکفایی در صنعت حفاری

یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آورده به شرکت ملی حفاری ایران

سید عبدالله موسوی بیان کرد: در اسفندماه سال ۹۸، علیرغم وجود تحریم‌ها و مشکلات مالی، بیش از یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آورده به شرکت ملی حفاری ایران براساس وصول مطالبات و عملکرد دکل‌ها شاهد بودیم که بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ به پیمانکاران استانی، داخلی، خارج از استان، سازندگان، تامین کنندگان تجهیزات و کالاها، پیمان‌های قضایی و همچنین بخشی از مطالبات قبلی پرداخت شد.

فکر و اراده ایرانی، خودکفایی در صنعت حفاری

به گفته این مقام مسئول، در بخش مزایای کارکنان شرکت ملی حفاری و معوقات آنها، نفت کارت‌ها تحویل داده شد و همچنین بدهی‌های صندوق بازنشستگی و بهداشت و درمان پرداخت گردید که همه این موارد با تلاش همکاران تحقق یافت و مطالبات قبلی از شرکت‌های طرف قرارداد وصول شد.

موسوی در پایان گفت: امیدواریم  طی امسال، همچون پارسال شرکتی موثر، تاثیرگذار همراه با رعایت الزامات HSE کار‌های در دست اقدام را به انجام برسانیم و ان شاءالله هیچگونه حادثه‌ای برای نیرو‌های انسانی و دکل‌های حفاری رخ ندهد تا بتوانیم شعار سال را به نحو احسن محقق نماییم.

حفاری در عمق یکهزار و ۹۸۰ متر

عبدالهادی اشراقی، رئیس دستگاه ۸۰ فتح با اشاره به حفاری و تکمیل ۱۱۵ حلقه چاه به وسیله شرکت ملی حفاری ایران در سال ۹۸ در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: طی این عملیات‌ها ۲ میدان کشف شد که یکی میدان گازی ارم در استان فارس و دیگری میدان نفتی نام آواران در خوزستان بوده است.

او افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونا و با تصمیم ریاست شرکت، نیرو‌ها تقلیل یافتند، اما کار با همان پشتکار و اراده در حال انجام است.

اشراقی بیان داشت: حفاری در عمق یکهزار و ۹۸۰ متری صورت می‌گیرد، دکل ۸۰ فتح دستگاه توسعه‌ای است که صفر تا صد کار را انجام داده تا به هدف نهایی یا بهره برداری از مخزن برسد. انتظار می‌رود کندوکاو در این مکان تا ۱۲۰ روز به درازا بکشد.

فکر و اراده ایرانی، خودکفایی در صنعت حفاری

اقدامات بهداشتی برای حفظ سلامتی کارگران در اوضاع کرونایی

محمود نجفی، پزشک شرکت ملی حفاری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اطمینان از این مسئله که اقدامات برای پیشگیری از کرونا در دستگاه ۸۰ فتح در حال انجام است، گفت: افرادی که برای ماموریت یا کارکنان به این مکان مراجعه می‌کنند، کلیه اقدامات بهداشتی صورت می‌گیرد و تا زمانی که نیرو‌ها در اینجا مشغول به کار هستند وجود پزشک نیاز است.

فکر و اراده ایرانی، خودکفایی در صنعت حفاری

فکر و اراده ایرانی، خودکفایی در صنعت حفاری

پیشتر خبری مبنی بر دستور وزارت نفت برای ترخیص ۲۰ دکل حفاری و بیکاری ۱۰ هزار کارگر این شرکت جنجال زیادی به پا کرده بود. اما وزارت نفت هرگونه خبری تحت این عنواین را تکذیب کرد و از ادامه روند کار و همچنین پرداخت به موقع دستمزد‌ها به کارکنان خبر داد. شرکت ملی حفاری ایران نیز در واکنش به پخش این خبر در برخی رسانه‌ها بیکاری کارگران را «دروغ و کذب محض» خوانده و این مسئله را تنها پایان یک پروژه و آغاز پروژه‌ای دیگر عنوان کرد.

حالا آنچه مشخص است، ادامه فعالیت و حفاری حتی با شرایط کرونایی است که کارگران به عشق میهن خود و برای خودکفایی و بریدن از خارجی با پشتکار و اراده ایرانی برای سربلندی کشور خود تلاش می‌کنند.

فکر و اراده ایرانی، خودکفایی در صنعت حفاری

پیام امیر سرلشکر موسوی به مناسبت شهادت تعدادی از دریادلان نیروی دریایی ارتش

 فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در پی شهادت تعدادی از دریادلان نیروی دریایی ارتش در حادثه شناور کنارک پیامی صادر کرد.

به گزارش روابط عمومی ارتش، متن پیام بدین شرح است؛
بسم الله الرحمن الرحیم
ولَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ
پوشیدن خلعت شهادت آرزوی رزمندگان مومنی است که صادقانه و جان برکف، زندگی خود را وقف دفاع از آرمان ها و حدود و ثغور کشور نموده اند.
 وصول به این مطلوب اگرچه برای شهیدان شیرین و گواراست، برای بازماندگان تلخ و جانکاه است و فراق آنها جز به لطف خداوند رحمان و رحیم جبران نمی شود.
 شهادت جمعی از رزمندگان سپیدپوش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را به محضر فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی)، خانواده معظم شهدا و همه همرزمان عزیزم تبریک و  تسلیت عرض می کنم.
از درگاه خداوند بزرگ برای آن عزیزان که اینک در جوار رحمت پروردگار آرام گرفته اند، علو درجات و برای خانواده معظم آنها صبر و اجر مسئلت می نمایم.
                                                         

                                                فرمانده کل  ارتش جمهوری اسلامی ایران
                                                   سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی


اعمال شب‌ های قدر/ دعای شب ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان

اعمال شب قدر به دو گونه اعمال مشترک و اعمال مخصوص شب‌های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان تقسیم می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، شب قدر یکی از شبهای سال است که ویژگی و قداست خاصی دارد. بنابر منابع اسلامی هر ساله در این شب تقدیر سال آینده انسان نوشته می‌شود. وقوع برخی حوادث در این شب، بر اهمیت آن افزوده است از جمله گفته‌اند که در این شب قرآن کریم به صورت یکجا بر قلب پیامبر(ص) نازل شده است.

 

اعمالی که در هر سه شب مشترک است:

۱- غسل. (مقارن غروب آفتاب، که بهتر است نماز عشاء را با غسل خواند.)

۲- دو رکعت نماز وارد شده است که در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه اَستَغفُرِاللهَ وَ اَتوبُ اِلَیهِ و در روایتی است که از جای خود برنخیزد تا حق تعالی او و پدر و مادرش را بیامرزد.

۳- قرآن مجید را بگشاید و بگذارد در مقابل خود و بگوید: اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُِکَ بِکِتابِکَ المُنزَلِ وَ ما فیهِ اسمُکَ الاَکبَرُ و اَسماۆُکَ الحُسنی وَ ما یُخافُ وَ یُرجی اَن تَجعَلَنی مِن عُتَقائِکَ مِنَ النّار. پس هر حاجت که دارد بخواهد.

۴- مصحف شریف را بگیرد و بر سر بگذارد و بگوید:

اَللّهمَّ بِحَقِّ هذاالقُرآنِ وَ بِحَقِّ مَن اَرسَلتَه بِه وَ بِحَقِ کُلِّ مومنٍ مَدَحتَه ُ فیهِ وَ بِحَقِّکَ عَلَیهِم فلا اَحَدَ اَعرَفُبِ بِحَقِّکَ مِنکَ.

ده مرتبه بگوید: بِکَ یا الله

ده مرتبه: بِمُحَمَّدٍ

ده مرتبه: بِعلیٍّ

ده مرتبه: بِفاطِمَةَ

ده مرتبه: بِالحَسَنِ

ده مرتبه: بِالحُسَین ِ

ده مرتبه: بِعلیّ بنِ الحُسین

ده مرتبه: بِمُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ

ده مرتبه: بِجَعفَر بنِ مُحَمَّدٍ

ده مرتبه: بِموُسی بنِ جَعفَر ٍ

ده مرتبه: بِعلیِّ بنِ مُوسی

ده مرتبه: بِمُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ

ده مرتبه: بِعَلِیِّ بنِ مُحَمَّدٍ

ده مرتبه: بِالحَسَنِ بنِ عَلِیٍّ

ده مرتبه: بِالحُجَّةِ.

پس از این عمل هر حاجتی که داری طلب کن.

۵- زیارت امام حسین علیه السلام است؛ که در روایت آمده است که، چون شب قدر می‌شود منادی از آسمان هفتم ندا می‌کند که حق تعالی آمرزید هر کسی را که به زیارت قبر امام حسین علیه السلام آمده است.

۶- احیا داشتن این شب‌ها. در روایت آمده هر کس احیا کند شب قدر را گناهان او آمرزیده شود هر چند به عدد ستارگان آسمان و سنگینی کوه‌ها و وزن دریا‌ها باشد.

۷- صد رکعت نماز بخواند که فضیلت بسیار دارد، و افضل آنست که در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه توحید بخواند.

۸- این دعا را بخواند : اللَّهُمَّ إِنِّی أَمْسَیْتُ لَکَ عَبْداً دَاخِراً لا أَمْلِکُ لِنَفْسِی نَفْعاً وَ لا ضَرّاً وَ لا أَصْرِفُ عَنْهَا سُوءاً أَشْهَدُ بِذَلِکَ عَلَى نَفْسِی وَ أَعْتَرِفُ لَکَ بِضَعْفِ قُوَّتِی وَ قِلَّةِ حِیلَتِی فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْجِزْ لِی مَا وَعَدْتَنِی وَ جَمِیعَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ وَ أَتْمِمْ عَلَیَّ مَا آتَیْتَنِی فَإِنِّی عَبْدُکَ الْمِسْکِینُ الْمُسْتَکِینُ الضَّعِیفُ الْفَقِیرُ الْمَهِینُ اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْنِی نَاسِیاً لِذِکْرِکَ فِیمَا أَوْلَیْتَنِی وَ لا [غَافِلا] لِإِحْسَانِکَ فِیمَا أَعْطَیْتَنِی وَ لا آیِساً مِنْ إِجَابَتِکَ وَ إِنْ أَبْطَأَتْ عَنِّی فِی سَرَّاءَ [کُنْتُ ] أَوْ ضَرَّاءَ أَوْ شِدَّةٍ أَوْ رَخَاءٍ أَوْ عَافِیَةٍ أَوْ بَلاءٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ نَعْمَاءَ إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعَاءِ

در بعضی از روایات وارد شده: دعای «جوشن‌کبیر» را در این سه شب بخواند. روایت شده که خدمت رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) عرض شد: اگر شب قدر را یافتم، از خدا خود چه بخواهم؟ فرمود: عافیت.

 
اعمال مخصوص هر شب قدر
 
اعمال شب‌ های قدر/ دعای شب ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان
 

اعمال مخصوص شب نوزدهم رمضان:

شب نوزدهم رمضان: این شب با عظمت آغاز شب هاى قدر است و شب قدر آن شبى است که در طول سال، شبى به خوبی و فضلیت آن یافت نمى شود. عمل در این شب از عمل در طول هزار ماه بهتر است و تقدیر امور سال در این شب صورت می گیرد و فرشتگان و روح که اعظم فرشتگان الهى است، در این شب به اذن پروردگار به زمین فرود می آیند و به محضر امام زمان (عج) مى رسند و آنچه را که براى هر فرد مقدّر شده بر آن حضرت عرضه می دارند.
 
در اعمال این شب آمده است؛
 
اول: صد مرتبه أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ
 
دوم: صد مرتبه اللَّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ
 
سوم: بخواند: اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ فِی الْقَضَاءِ الَّذِی لا یُرَدُّ وَ لا یُبَدَّلُ أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِیلَ عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ عَلَیَّ فِی رِزْقِی وَ تَفْعَلَ بِی کَذَا وَ کَذَا و بجاى این کلمه حاجت خود را ذکر کند.
 
 
اعمال شب‌ های قدر/ دعای شب ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان
 
 
اعمال مخصوص شب بیست و یکم رمضان:
 
فضیلتش زیادتر از شب نوزدهم است و باید اعمال آن شب را از غسل و احیاء و زیارت و نماز هفت قُل هُوَالله و قرآن بر سر گرفتن و صد رکعت نماز و دعاى جوشن کبیر و غیره در این شب به عمل آورد و در روایات تاکید شده در غسل و احیاء و جدّ و جهد در عبادت در این شب و شب بیست و سیّم و آنکه شب قدر یکى از این دو شب است و در چند روایت است که از معصوم سؤال کردند که معیّن فرمایید که شب قدر کدامیک از این دو شب است، تعیین نکردند. بلکه فرمودند ما اَیْسَرَ لَیْلَتَیْنِ فیما تَطْلُبُ یا آنکه فرمودند ما عَلیْکَ اَنْ تَفعَلَ خیرا فى لَیلَتَیْنِ و نَحْوُ ذلِکَ وَقالَ شَیْخُنَا الصَّدُوق فیما اَمْلى عَلَى الْمَشایِخِ فى مَجْلِسٍ واحِدٍ مِنْ مَذْهَبِ الاِمامِیَّةِ وَ مَنْ اَحْیى هاتَیْنِ اللَّیْلَتَیْنِ بِمُذاکَرَةِ الْعِلْمِ فَهُوَ اَفْضَلُ

 
 
اعمال شب‌ های قدر/ دعای شب ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان


اعمال مخصوص شب بیست و سوم رمضان:
 
شب بیست و سوم شب شریفی است، طبق روایت امام صادق علیه السلام در این شب تقدیرات ما امضا می‌شود، پس بکوشیم با عبادت و خاکساری به درگاه خداوند متعال، بهترین تقدیرات را از او خواسته و تمنّا کینم آنچه از خیر هست برای ما امضا شود و شرور با نگاه رحمت خداوند مهربان از زندگی ما دفع شوند.

اول: خواندن سوره عنکبوت و روم که حضرت صادق علیه السلام قسم یاد فرموده که خواننده این دو سوره در این شب از اهل بهشت است.
 
دوم: خواندن سوره حم دخان 
 
سوم: خواندن سوره قدر هزار مرتبه
 
چهارم: آنکه تکرار کند در این شب بلکه در تمام اوقات دعای فرج را.
 
پنجم: بخواند: اللَّهُمَّ امْدُدْ لِی فِی عُمُرِی وَ أَوْسِعْ لِی فِی رِزْقِی وَ أَصِحَّ لِی جِسْمِی وَ بَلِّغْنِی أَمَلِی وَ إِنْ کُنْتُ مِنَ الْأَشْقِیَاءِ فَامْحُنِی مِنَ الْأَشْقِیَاءِ وَ اکْتُبْنِی مِنَ السُّعَدَاءِ فَإِنَّکَ قُلْتَ فِی کِتَابِکَ الْمُنْزَلِ عَلَى نَبِیِّکَ الْمُرْسَلِ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ یَمْحُو اللَّهُ مَا یَشَاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْکِتَابِ
 
ششم: بخواند: اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ فِیمَا تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِی لا یُرَدُّ وَ لا یُبَدَّلُ أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ فِی عَامِی هَذَا الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِیلَ عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ لِی فِی رِزْقِی
 
هفتم: بخواند این دعا را که در اقبال است:
 
یَا بَاطِنا فِی ظُهُورِهِ وَ یَا ظَاهِرا فِی بُطُونِهِ وَ یَا بَاطِنا لَیْسَ یَخْفَى وَ یَا ظَاهِرا لَیْسَ یُرَى یَا مَوْصُوفا لا یَبْلُغُ بِکَیْنُونَتِهِ مَوْصُوفٌ وَ لا حَدٌّ مَحْدُودٌ وَ یَا غَائِبا [غَائِبُ‏] غَیْرَ مَفْقُودٍ وَ یَا شَاهِدا [شَاهِدُ] غَیْرَ مَشْهُودٍ یُطْلَبُ فَیُصَابُ وَ لا یَخْلُو [لَمْ یَخْلُ‏] مِنْهُ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَا بَیْنَهُمَا طُرْفَةَ [طَرْفَةَ] عَیْنٍ لا یُدْرَکُ بِکَیْفٍ [بِکَیْفَ‏] وَ لا یُؤَیَّنُ بِأَیْنٍ [بِأَیْنَ‏] وَ لا بِحَیْثٍ [بِحَیْثُ‏] أَنْتَ نُورُ النُّورِ وَ رَبُّ الْأَرْبَابِ أَحَطْتَ بِجَمِیعِ الْأُمُورِ سُبْحَانَ مَنْ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ‏ءٌ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ سُبْحَانَ مَنْ هُوَ هَکَذَا وَ لا هَکَذَا غَیْرُهُ
 
پس دعا می‌کنی به آنچه بخواهى.
 
هشتم: آنکه غیر از غسل اوّل شب غسلى نیز در آخر شب کند و بدان که از براى غسل و احیاء این شب و زیارت امام حسین علیه السلام و صد رکعت نماز فضیلت بسیار و تاکید شده شیخ در تهذیب روایت کرده از ابوبصیر از حضرت صادق علیه السلام که فرمود در شبى که امید مى رود شب قَدر باشد، صد رکعت نماز کن. بخوان در هر رکعت قُلْ هُوَاللّهُ اَحَدٌ را ده مرتبه.
 
گفتم فدایت شوم اگر قوّت نداشته باشم، ایستاده بجا آورم؟ فرمود: نشسته بجا آور . گفتم اگر قوّت نداشته باشم، نشسته بجا آورم؟ فرمود: بجا آور به همان حالى که به قفا خفته اى در فراش خود.
 
و از دعائم الاسلام روایت است که حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ آله در دهه آخر ماه رمضان رخت خواب خود را جمع مى کرد و کمر همت خود را محکم مى بست براى عبادت و در شب بیست و سیم اهل خود را بیدار مى کرد و آنها را که خواب رُبُوده بود آب به صورتشان می‌پاشید و حضرت فاطمه صلوات الله علیها نمى گذاشت در این شب احدى از اهلش بخوابد و علاج مى فرمود خواب آنها را به کمى طعام و مهیا مى کرد آنها را براى احیای آن شب از روز.
 
یعنى امر مى فرمود که روز را خواب و استراحت کنند که شب خوابشان نبرد و احیا بدارند و مى‌فرمود محروم کسى است که از خیر امشب محروم بماند و روایت شده که حضرت صادق علیه السلام سخت مریض شده بود، چون شب بیست و سوم ماه رمضان شد موالى خود را امر فرمود که حرکتش دادند، به مسجد بردند و آن شب را در مسجد بود تا به صبح علامه مجلسى (ره) فرموده که هر مقدار قرآن که ممکن باشد در این شب بخواند و دعاهاى صحیفه کامله را بخواند. خصوصاً دعاى مکارم الاخلاق و دعاى توبه و روزهاى این شبها را نیز باید حرمت داشت و به عبادت و تلاوت و دعا به سَر آورد؛ زیرا که در احادیث معتبره وارد شده است که روز قدر در فضیلت مثل شب قدر است.
 

تشریح جزئیات حادثه شناور کنارک/اعلام آمار شهدا و نجات تعدادی از خدمه/ بازگرداندن شناور حادثه دیده به ساحل

روابط عمومی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران چگونگی بروز حادثه برای یکی از شناورهای سبک در منطقه عمومی آب‌های جاسک و چابهار را تشریح کرد.
روابط عمومی نیروی دریایی ارتش با اعلام این خبر عنوان کرده است، عصر روز یکشنبه بیست و یکم اردیبهشت در حین انجام تمرین دریایی توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش در آبهای جاسک و چابهار، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد و تعدادی از دریادلان نیروی دریایی به فیض شهادت نائل آمدند.
 پس از این حادثه تیم های امداد و نجات دریایی در فاصله کوتاه در محل حضور یافته و مجروحان و شهدا را از شناور تخلیه و به مراکز درمانی منتقل کردند.
 گفتنی است نیرو های مستقر در شناور مذکور رشادت مثال زدنی در نجات جان همرزمان خود به خرج دادند.
 به گزارش روابط عمومی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تعداد شهدای این حادثه 19تن بوده و تعداد مجروحان نیز 15نفر است که در وضعیت مناسبی به سر می‌برند.
بر اساس این گزارش شناور حادثه‌دیده کنارک طی عملیاتی برای بررسی های فنی به محل اسکله دریایی منطقه منتقل شده است.
روابط عمومی نیروی دریایی ارتش ضمن تسلیت به خانواده‌های شهدای این شناور، بر آمادگی دفاعی و روحیه شهادت طلبی کارکنان غیور دریایی ارتش تأکید و عنوان کرده است، انتظار می ‌رود تا بررسی دقیق تیم های کارشناسی حاضر در محل حادثه، از هرگونه گمانه‌زنی در این خصوص پرهیز شود.
 

تامین آب مورد نیاز بدن در ایام روزه‌داری با چند راهکار ساده.

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره نحوه تامین آب مورد نیاز بدن افراد روزه‌دار در روز‌های شیوع ویروس کرونا در جهان توضیحاتی را ارائه کرد.

نوشیدن آب کافی در ماه رمضان را جدی بگیرید

نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی .به گزارش سرزمین من به نقل از خبرنگاران جوان , درباره تقویت سیستم ایمنی بدن با توجه به هم زمانی شیوع ویروس کرونا و ماه مبارک رمضان گفت: مهم‌ترین نکته در دوران کرونا برای روزه‌داران تامین آب مورد نیاز بدن است.

جوزدانی با بیان اینکه کمبود آب به علت استرس ایجاد شده بر بدن تاثیر منفی خواهد گذاشت، افزود: یکی از بهترین نکاتی که برای تقویت سیستم ایمنی و افزایش آب بدن توصیه می‌شود این است که افراد از میوه و سبزیجات بیشتری استفاده کنند. افراد روزه‌دار حتما بخش عمده‌ای از میان وعده‌های غذایی را به مصرف سبزیجات و میوه اختصاص دهند تا سیستم ایمنی بدن خود را با این روش تقویت کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اثر بخشی سبزیجات پخته بر تقویت سیستم ایمنی بدن، اظهار کرد: سبزیجات پخته باعث می‌شوند تا افراد حجم بیشتری سبزی مصرف کنند و به این صورت مایعات و آب بدنشان افزایش می‌یابد، از آنجایی که نوشیدن مایعات به خصوص آب به علت روزه داری در طول روز کم می‌شود با مصرف فیبر کافی و آب می‌توان از تشدید یبوست و دیگر مشکلات جلوگیری کرد.

جوزدانی درباره مصرف نکردن مایعات فراوان در فاصله زمانی افطار تا سحر، گفت: دریافت آب از وعده‌های غذایی تاثیر زیادی بر تقویت سیستم ایمنی دارد و نباید حجم معده را با مصرف نوشیدنی‌هایی مانند آب و ... تامین کرد؛ بنابراین بهترین راه تامین آب مورد نیاز بدن مصرف سبزیجات پخته یا میوه و سبزیجات تازه است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه مصرف وعده سحری تاثیر زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد، مطرح کرد: بعضی از افراد ممکن است بیدار شدن در وعده سحر برایشان مشکل ایجاد کند یا اگر در آن زمان غذایی مصرف کنند با معضل درد گوارشی یا درد معده مواجه شوند که در این صورت اگر وعده غذایی سالم در وعده سحر مانند نان و پنیر با گوجه یا خیار، مصرف سبزیجات پخته با آبلیموی تازه مصرف کنند، باعث جلوگیری از نقص سیستم ایمنی بدن در ماه رمضان می‌شود و می‌توانند با انرژی بیشتری در طول روز فعالیت داشته باشند.

نوشیدن آب کافی در ماه رمضان را جدی بگیرید

جوزدانی با اشاره به عواقب گرسنگی و تشنگی زیاد، اظهار کرد: گرسنگی و تشنگی زیاد می‌تواند با افزایش سطح کورتیزول در بدن باعث ایجاد استرس و کاهش سیستم ایمنی بدن شود؛ بنابراین مصرف وعده سحری و سبزیجات پخته برای تامین آب بدن در وعده افطاری و سحری برای تقویت سیستم ایمنی بدن و تامین آب کافی امری لازم و ضروری است که باید به آن توجه ویژه شود.


رزمایش همدلی و کمک مومنانه در ستاد ارتش برگزار شد.

امیر سرتیپ دوم شفیعی خبر داد؛

رزمایش همدلی و کمک مومنانه در ستاد ارتش برگزار شد

رزمایش همدلی و کمک مومنانه ستاد ارتش، با اهدای بسته های معیشتی به کارکنان وظیفه متاهل، توسط قرارگاه پشتیبانی این ستاد برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ دوم شفیعی، فرمانده قرارگاه پشتیبانی ستاد ارتش با اعلام خبر فوق گفت: رزمایش کمک مومنانه با تأسی به فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خصوص مساوات و کمک مومنانه و با هدف کمک و خدمات‌رسانی به  کارکنان وظیفه کم بضاعت و آسیب‌دیده از بیماری کرونا با توزیع بسته های معیشتی در بین آنها انجام شد.
وی با بیان اینکه کمک و همدلی ریشه در معنویت و خداباوری دارد افزود: قرارگاه پشتیبانی ستاد ارتش در این رزمایش بابرکت و خیرخواهانه با تمام توان به صحنه آمده است تا در راستای کمک و مساعدت به کارکنان وظیفه‌ای که بدلیل شیوع ویروس کرونا، خانواده هایشان در معرض  آسیب قرار گرفته‌است، اقدام شایسته انجام دهد.
فرمانده قرارگاه پشتیبانی ستاد ارتش اظهار کرد: ویروس کرونا با همه مشکلات و گرفتاری های خود، زمینه ایجاد روحیه ایثار و خدمت به هم نوع را در جامعه ایجاد کرده که مصداق این ایثارگری، رزمایش کمک مومنانه بود که الحمدلله نه تنها نیروهای مسلح بلکه همه اقشار جامعه در این اقدام خداپسندانه مشارکت خوبی داشته‌اند.
وی ماه مبارک رمضان را بهترین فرصت برای انجام کارهای خیر و انسان دوستانه دانست و گفت: امیدواریم به برکت این ماه بابرکت شاهد برچیده شدن چهره فقر  و تقویت روحیه ایثار و همدلی در جامعه اسلامی باشیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: موج خدمت و مردم یاری با شکل گیری رزمایش کمک مومنانه با قوت دنبال می شود و امید است که شاهد حضور حداکثری برای شرکت در این اقدام خداپسندانه باشیم .

چگونه کد بورسی دریافت کنیم؟

برای خرید و فروش سهام عدالت ابتدا نیاز است که کد بورسی داشته باشید.

به گزارش سرزمین ایران به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان , ۱۰ اردیبهشت ماه با دستور مقام معظم رهبری سهام عدالت آزاد سازی شد.

مشمولان سهام عدالت می‌توانند با مراجعه به سامانه www.samanese.ir نحوه آزادسازی سهام خود را مشخص کنند.

دو ماه بعد از آزاد سازی سهام عدالت امکان خرید و فروش سهام در بازار بورس فراهم می‌شود.

اگر افراد آزاد سازی به روش مستقیم را انتخاب کنند، می‌توانند سهام خود را در بازار بورس مدیریت کنند البته برای خرید و فروش سهام عدالت باید کد بورسی داشته باشید تا مجوز فعالیت در بازار بورس به شما داده شود.

کد بورسی از ترکیب سه حرف اول نام خانوادگی افراد و ۵ رقم که به‌صورت تصادفی توسط سازمان بورس تعیین شده، تشکیل می‌شود که مانند کد ملی برای هر فرد به صورت جداگانه صادر می‌شود.

بعد از دریافت کد بورسی می توانید به تمامی سرویس‌های بازار سرمایه دسترسی داشته باشید و در هیچ یک از مراجعات خود به نهاد‌های مالی اعم از کارگزاری، صندوق‌های سرمایه گذاری، شرکت‌های تامین سرمایه و ... نیاز به شناسایی کامل مجدد نخواهید داشت.

برای دریافت کد بورسی باید در سامانه سجام ثبت نام و مراحل احراز هویت را طی کنید.

برای ثبت نام در سامانه سجام می توانید با به همراه داشتن کارت ملی و شناسنامه، شماره شبا و شماره حساب به یکی از دفاتر کارگزاری ها مراجعه کنید تا آنها برای شما تمام مراحل ثبت نام در سامانه سجام و احزار هویت در انجام دهند در این صورت کد بورسی ظرف مدت حداقل ۴۸ ساعت برای شما پیامک می‌شود.

همچنین می توانید مراحل اولیه ثبت نام در سامانه سجام را انجام و فقط برای احراز هویت به یکی از دفاتر منتخب پیشخوان دولت  در شهر محل سکونت مراجعه کنید.

برای ثبت نام در سامانه سجام باید وارد سایت sejam.ir شوید و روی گزینه «ثبت نام در سامانه سجام» کلیک کنید.

چگونه کد بورسی دریافت کنیم؟

 در مرحله بعد روی گزینه ثبت نام در سجام کلیک کنید.

چگونه کد بورسی دریافت کنیم؟

در این مرحله باید شماره تلفن همراه خود را بدون صفر و کد امنیتی را وارد کنید. بعد از ثبت کردن شماره تلفن همراه یک کد چهار رقمی برایتان پیامک می شود.

چگونه کد بورسی دریافت کنیم؟

در این مرحله کد تایید پیامک شده و کد ملی خود را وارد کنید.

چگونه کد بورسی دریافت کنیم؟

در مراحل بعد باید اطلاعات هویتی،اطلاعات ارتباطی، اطلاعات شغلی و اطلاعات مالی خود را تکمیل کنید. در پایان یک کد رهگیری برای شما پیامک می شود.

در این مرحله با به همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی برای احزار هویت به یکی از دفاتر پیشخوان منتخب شهر خود مراجعه کنید.بعد از چند روز امکان معامله در بازار بورس فراهم می شود.

غذای مناسب برای ماه رمضان . طب سنتی.

غذای ماه رمضان,تغذیه ماه رمضان,ماه رمضان

غذای مناسب برای ماه رمضان
غذای مخصوص ماه رمضان: شله‌زرد، فرنی یا شیربرنج است و برای شروع افطار خوب است. اگر معده مرطوبی دارید روی آنها کمی دارچین و سیاه‌دانه بریزید. بد نیست که برای تقویت دهانه معده، همراه با فرنی، شله‌زرد یا شیر‌برنج‌تان کمی مربا بخورید. البته شاید برای کسانی که گرمی و خشکی زیادی در معده دارند، سوپ‌جو همراه با آلوبخارا مناسب‌تر باشد البته به شرطی که در آن قارچ نریزند. برای گرم‌مزاجانی که دچار ریزش صفرا به معده هستند (مثلا احساس سوزش یا درد گزنده‌ای سر معده دارند، دهان‌شان خیلی بدبوست، تحریک‌پذیر و عصبی شده‌اند)، شربت سکنجبین ولرم در شروع کار بسیار مفید است تا معده را از صفرا بشوید.

 

غذایی برای رفع عطش
برای کاهش تشنگی و عطش در ماه رمضان می‌توانید از شربت‌های سرکه‌شیره، سکنجبین یا شربت آبلیمو در وعده‌های سحری یا افطاری استفاده کنید. نوشیدن کمی عرق کاسنی به تنهایی یا همراه با یک قاشق چای‌خوری تخم خرفه در وعده سحری هم برای کاهش عطش در ماه رمضان به شما کمک می‌کند. توصیه می‌کنیم اگر خیلی تشنه می‌شوید، خوردن خورش‌های همراه با آلو و زرشک را در وعده سحری فراموش نکنید. در طول ساعات روزه‌داری هم می‌توانید عطش خود را با بوییدن سیب گلاب، خیار یا لیمو، اسپری کردن گلاب خنک در فضای اتاق، شست‌وشوی سر و گردن و سینه با آب خنک و تنفس هوا و نسیم خنک که حرارت زاید قلب را کم می‌کند، کاهش دهید.

 

روزه را چطور باز کنیم ؟
از نیم ساعت پیش از افطار، کمی از چهار مغز بادام، گردو، فندق و پسته، به اندازه یک قاشق غذاخوری بکوبید (طوری که پودر نشود) و آن را در یک لیوان شیر داغ بخیسانید و مخلوط را با کمی شکر یا عسل شیرین کنید یا یکی، دو خرمای بدون هسته به آن اضافه کنید. در زمان افطار ابتدا خرما میل کنید و سپس مخلوط را هم بزنید و قاشق قاشق با کمی نان برشته‌ شده، بخورید این یکی از غذاهای مناسب برای ماه رمضان است. یادتان باشد اگر خواستید خوراک دیگری بخورید، دست‌کم با یک ساعت فاصله بخورید.

 

کاهش عطش در ماه رمضان
نوشیدن ماءالشعیر بهتر از هر نوشیدنی دیگری می‌تواند در برابر استرس گرمایی و تشنگی و تحلیل رطوبت بدن، شما را محافظت کند. اگر معده سرد یا تری دارید بهتر است در هر لیوان آن یک قاشق مرباخوری عسل حل کنید و سپس بنوشید. ماءالشعیر طبیعی نباید غلیظ و ژله‌ای شود وگرنه تاثیر آن معکوس خواهد شد. اگر جو کاملا مرغوب و مناسب باشد، رنگ ماءالشعیر به سرخ ملایم و کمرنگ مایل می‌شود. هنگام مصرف عادی، ماءالشعیر را تکان دهید تا دُردی و بخش رقیق آن با هم مخلوط و بخش غذایی ماءالشعیر هم خورده شود.

 

برای تهیه این ماء الشعیر سنتی 50 گرم جوی پوست‌کنده سالم (نه پرک و نه نیمکوب) را با چهار لیوان آب (یک لیتر)، با حرارت ملایم، آهسته بجوشانید تا وقتی که جوها به حالت شکفته و کاملا پخته برسند. این زمان به‌طور متوسط 40 تا 50 دقیقه طول می‌کشد. پس از آن، تا این ترکیب سرد نشده، آن را صاف کنید و در جای خنک قرار دهید تا سرد شود. از این چهار لیوان، بیش از سه لیوان آب‌جو به دست می‌آید که حداکثر دو روز در یخچال قابل نگهداری است.

 

اگر از نوشیدن ماءالشعیر همراه با رسوب آن خوش‌تان نمی‌آید، فقط قسمت آبکی رقیق بالای آن را بنوشید و دُردی آن را دور بریزید، بدین ترتیب از کیفیت سردی‌ و تری‌بخشی ماءالشعیر طبیعی بهره‌مند می‌شوید ولی از ماده مغذی آن سودی نمی‌برید. مصرف این فرآورده خانگی، به کسانی‌که مزاج گرم و خشک دارند کمک می‌کند تا از خشکی و زردی رنگ پوست بدن، گود افتادگی چشم‌ها، یبوست، غلظت خون، تحریک‌پذیری عصبی و آزردگی‌های کلیوی احتمالی دور بمانند.

 

غذای مناسب برای ماه رمضان,غذای مخصوص ماه رمضان,غذای اماده برای ماه رمضان

نان برشته‌ شده بخورید این یکی از غذاهای مناسب برای ماه رمضان است

 

تدابیر سنتی را آویزه گوش کنید
غذا باید براساس فصل و ماه انتخاب شود. یادتان باشد که در فصل گرم سال دستگاه گوارش انسان ضعیف می‌شود و به همین‌دلیل است که ایرانیان از دیرباز در تابستان و روزهای گرم سال غذاهای سبک با مزاج معتدل مایل به خنک مانند آب‌دوغ‌خیار می‌خوردند. روزه‌های بلند تابستانه دستگاه گوارش را ضعیف‌تر می‌کند پس رعایت تدابیر خوردن و آشامیدن در روزه‌داری، بسیار مهم‌ و لازم است. ابتدا از شرایط بدنی و مزاجی خود مطلع شوید و پس از آن غذاهای مناسب فصل را انتخاب کنید؛ مثلا غذاهای خیلی سنگین مانند کله‌پاچه، حلیم، آبگوشت یا غذاهای خیلی گرم و خیلی شیرین یا تند را از برنامه غذایی ماه رمضان حذف کنید.

 

تشنگی در ماه رمضان
اگر در ماه رمضان غذاهای ادویه‌دار گرم و خشک، غذاهای مولد صفرا، خوراک‌های چرب و سرخ‌کردنی بخورید، شک نکنید که طی روز تشنگی امان‌تان را می‌برد. کارهای بدنی زیاد و سنگین، گرمای روز و تابش آفتاب، بوها، فکر و خیال، استرس‌ و احساساتی که موجب افزایش گرما در مغز و قلب و معده و کبد می‌شود همگی دلایلی هستند که شما را در روز تشنه‌تر می‌کنند.

 

پرخوری و شیرینی‌ ممنوع
باتوجه به طولانی بودن روزهای تابستان و فاصله کم وعده‌های افطاری و شام با سحری، از پرخوری در زمان افطار و پس از آن پرهیز کنید، در صورت رعایت نکردن دچار ناراحتی‌های گوارشی می‌شوید. در روزهای ماه مبارک رمضان بهتر است کمتر از شیرینی‌ها، به‌ویژه شیرینی‌هایی مانند زولبیا و بامیه یا پشمک استفاده کنید. توصیه شده در مناطقی که درخت نخل رشد نمی‌کند، از مصرف زیاد خرما پرهیز شود ولی در مناطق خرماخیز زیاد خوردن آن منعی ندارد.

 

دور این غذاها خط بکشید
تا می‌توانید از خوردن خوراکی‌های چرب، مخصوصا در وعده سحری، پرهیز کنید چون باعث عطش و تشنگی زیاد طی روز می‌شود. اما اگر گاهی غذای چرب می‌خورید کافی ا‌ست پس از ‌آن (به‌ویژه در وعده افطار) کمی پودر رازیانه را با نبات در آب مخلوط کنید و بنوشید تا عوارض آن را کم کند و به گوارش بهتر خوراک کمک کند.

 

کی شام بخوریم ؟
باز کردن روزه و آغاز یکباره افطار با خوراک‌های سنگین معمول، به‌ویژه در افراد گرم‌مزاج و کسانی‌‌ که معده‌های گرمی دارند، به بدن آسیب می‌رساند. هر مزاجی که دارید برای باز کردن روزه، از یک استکان آب گرم و یک عدد خرما استفاده کنید و اگر خیلی احساس گرسنگی می‌کنید، دو تا سه لقمه غذا بخورید تا کمی گرسنگی‌تان رفع شود. شام را دست‌کم یک ساعت پس از افطار میل کنید.

 

ستاره‌ی درخشان جنگ کردستان.

 

خلبان شهید علی اکبر قربان شیرودی زاده روستای بالا شیرود از توابع تنکابن است. از همان ابتدای کودکی و نوجوانی جوهره مردانگی اش نمایان بود.
شکوفایی انقلاب اسلامی ایران عیار مردانی را مشخص کرد که در سخت‌ترین شرایط به ویژه روز‌های ابتدایی پیروزی برای حمایت از اسلام و مردم انقلابی کشورمان در میدان کارزار حاضر شدند و تا پای جان ایستادگی کردند. در میان حوادث ابتدایی این پیروزی، جنگ تحمیلی صحنه نبردی بود که در آن عیار مردان بیشتر مشخص شد و به تعبیر زیبای شهید چمران" وقتی شیپور‌های جنگ نواخته می‌شود، فرق بین مرد و نامرد مشخص می‌شودکارنامه درخشان ایران با نام این اسطوره‌ها مزین شده است. اما دریغ که نام برخی از آنان در گذر روزمرگی‌ها به فراموشی سپرده می‌شود. شهید خلبان علی اکبر قربان شیرودی یکی از این مردان به نام و غیور روزگار بود. به بهانه سالروز شهادتش در ۸ اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۰ گذری می‌اندازیم بر زندگی این شهید پر افتخار کشور.

تحصیل و و رزش
خلبان شهید علی اکبر قربان شیرودی زاده روستای بالا شیرود از توابع تنکابن است. از همان ابتدای کودکی و نوجوانی جوهره مردانگی اش نمایان بود. قامت بلند و نگاه او به زندگی علی اکبر را در مسیری روشن و آینده‌ای خوب سوق می‌داد. در کنار کمک به مخارج زندگی خانواده، تحصیل برایش مهمترین دغدغه روز‌های نوجوانی و جوانی بود و برای همین تحصیلات دبیرستانی خود را در تهران در محله امام زاده حسن طی می‌کرد. کار در کنار تحصیل او را با دنیای روشنی روبرو می‌کرد. کسب تجربه و نگاه به آینده در آن روز‌ها برای علی اکبر از همه چیز با ارزش‌تر بود.

پایگاه هوا نیروز کرمانشاه
علی اکبر قربان شیرودی علی رغم همه مخالفت‌ها در سال ۱۳۵۲ به استخدام ارتش در آمد و در رشته خلبانی هوانیروز پذیرفته شد. به دلیل هوش وذکاوتی که داشت این دوران را در اصفهان به خوبی پشت سرگذاشت و برای ادامه خدمت در این حرفه جذاب، به پایگاه هوانیروز کرمانشاه منتقل شد.
اخلاق و رفتار او در جمع اساتید، فرماندهان و همرزمانش بسیار زبانزد بود. آشنایی خلبان شیرودی با استادش یعنی خلبان احمد کشوری و حمید سهیلیان در تغییر مسیر زندگی و اندیشه اش بسیار نقش داشت. روز‌هایی که منجر به پیروزی انقلاب شد، او را فردی انقلابی و روشن بار آورد. در همان بهبوهه‌ها زندگی مشترکش را تشکیل داد و با پیروزی انقلاب رشد فکری و انقلابی اش بسیار سریع انجام شد. به گفته اطرافیانش او گمشده اش را در وجود امام وانقلاب پیدا کرد.

عقاب بلند پرواز
تحرکات روز‌های ابتدایی انقلاب در شهر‌های شمال غرب کشور یعنی سنندج، کرمانشاه، سقز، بانه و. مجالی بود برای نمایش قدرت خلبانان هوانیروز ارتش. آن روز‌ها تحرکات در آن مناطق بسیار خطرناک و غیر قابل پیش بینی بود. خلبان شیرودی در کنار خلبانان شهید احمد کشوری و حمید سهیلیان برای مقابله با ضدانقلاب و دفاع از مردم آن شهرها، روزانه ساعت‌ها پرواز می‌کردند. انگار که آسمان کرمانشاه در تصرف این عقابان بلند پرواز بود.
حتی تبلیغات نادرست ضد انقلاب بر علیه خلبان شیرودی در روحیه مردم غرب کشور تاثیری نداشت و محبت او بیش از گذشته در دل مردم نفوذ می‌کرد. مردم کردنشین منطقه هر روز شاهد پرواز این خلبان شجاع بر فراز آسمان شهر خود بودند و می‌دیدند که چطور خلبانان شجاع هوانیروز برای دفاع از جان و ناموس آنان خودشان را به آب وآتش می‌زنند.

ارتفاعات کردستان
حمله به انبار مهمات ضد انقلاب در لابه لای ارتفاعات کردستان، نجات مردم نقده و شکست حصر پاوه از اقدامات مهمی است که در کارنامه شجاعت و جوانمردی خلبان شیرودی به ثبت رسیده است.
نجات شهید چمران و یارانش از محاصره و شکستن حصر پاوه بعد از فرمان تاریخی حضرت امام (ره) با شجاعت و رشادت خلبانان هوانیروز از جمله خلبان شیرودی به انجام رسید و ضد انقلاب که به خواسته‌های شوم خودش دست نیافته بود هر آن به دنبال شهادت خلبان شیرودی بود.
شهید دکتر چمران در توصیف خلبان شیرودی گفتند که: شیرودی ستاره‌ی درخشان جنگ‌های کردستان است.
خلبان شیرودی خود را شیفته و علاقه‌مند به امام می‌دانست و حفظ انقلاب برایش بسیار ارزشمند بود. وقتی به او خبر دادند که برای ملاقات با حضرت امام به تهران برود گفته بود که: "خروج من از کردستان به صلاح انقلاب نیست".
بعد از انتشار اخبار شجاعت و ایثار خلبان شیرودی یک قبضه کلت از سوی حضرت امام به وی اهداء شد.

پادگان ابوذر
جنگ در سی ویک شهریور ماه ۵۹ آغاز شد. خلبانان هوانیروز برا در امان ماندن بالگردها، آن‌ها را از پایگاه کرمانشاه خارج کردند ودر یک جای امن استتار کردند. با شروع جنگ، خلبان شیرودی با دیگر همرزمانش برای انجام عملیات‌های هوایی وارد میدان کارزار شدند. حفظ شهر‌های مرزی، پادگان‌ها و جلوگیری از حمله سریع دشمن از مهم‌ترین دغدغه آنان بود. خلبان شیرودی به شدت در مقابل توطئه شوم بنی صدر به عنوان فرمانده کل قوا مبنی بر عقب نشینی نیرو‌ها ایستادگی کرد و خلبانان را برای انجام حملات پی در پی هدایت می‌کرد. در همان روز‌های ابتدایی جنگ، خلبان شیرودی با کمک بقیه خلبان‌ها از پادگان ابوذر به پرواز در آمدند و در جاده قصر شیرین به یگان زرهی دشمن حمله کردند. شجاعت شیرودی در این حملات بسیار زبانزد بود.
انهدام تانک‌ها و ادوات زرهی دشمن، روحیه خلبانان را صد چندان کرده بود و هر کدام از آنان مشتاق‌تر برای ادامه ماموریت بودند.

صدای بالگرد شیرودی
روز‌های غربت جنگ برای خلبانان هوانیروز ادامه داشت و هر روز نبردی جدید برای آنان رقم می‌خورد. انهدام تانک‌های عراقی با بالگرد از شاهکار‌های خلبانان هوانیروز بود. صدای بالگرد خلبان شیرودی با سایر همرزمانش هم توان نیرو‌های زمینی را دوچندان می‌کرد و هم روحیه مردم شهر را حفظ می‌کرد.
خبر شهادت خلبان حمیدرضا سهیلیان و احمد کشوری، برای خلبان شیرودی بسیار تلخ بود. اما او می‌دانست که باید این مسیر را با همان صلابت و قدرت ادامه دهد. پرواز‌های پی در پی او در جنگ خواب را بر دشمن حرام کرده بود.

اقتدای رهبر به شیرودی
در یکی از روز‌های جنگ، وقتی حضرت آیت الله خامنه‌ای برای بازدید از مناطق به پادگان ابوذر مشرف شدند، با گزارش خلبان شیرودی از رشادت و نبرد جانانه خلبانان بسیار خوشحال شد و آن‌ها را مورد تحسین قرار داد. وقت نماز مغرب شد و خلبانان برای اقامه نماز در نمازخانه پادگان جمع شدند. همه منتظر بودند تا نمازجماعت را به امامت آیت الله خامنه‌ای بخوانند، اما ایشان فرمودند: به شیرودی بگویید تا نماز را بخواند. خلبان شیرودی با اصرار حضرت آقا به نماز ایستادند و بعد‌ها ایشان در خاطراتشان اشاره فرمودند که: "شیرودی اولین نظامی بود که من در نماز به او اقتدا کردم. "
روز به روز عملیات‌ها سخت‌تر می‌شد و دشمن به پدافند‌های پیشرفته ضد هوایی مجهز شده بود. این موشک‌ها بلای جان بالگرد‌ها شده بود. اما شجاعت خلبانان ارتش فراتر از همه آن موشک‌ها بود.
بامداد روز هشتم اردیبشهت ماه ۱۳۶۰ از راه رسید. عراق پاتک‌های زیادی در ارتفاعات بازی دراز انجام می‌داد. چرا که از دست دادن این ارتفاعات برای عراق حکم از دست دادن کل منطقه را داشت. عملیات بازی دراز و شجاعت خلبانان هوانیروز در آن آخرین امید‌های ارتش عراق را ناکام کرده بود. تصرف این ارتفاعات توسط ایران باعث شده بود که دست دشمن از کل منطقه‌ی غرب کوتاه شود.
خلبان شیرودی به همراه کمک خلبان خود احمد آرش پروازشان را برای مقابله با حملات دشمن از سر گرفتند. بعد از انجام عملیات‌های متهورانه سرانجام بالگرد شیرودی در منطقه قره بلاغ در دشت ذهاب پس از انهدام چندین تانک دشمن مورد اصابت موشک دشمن قرار گرفت و روی زمین افتاد. بالگرد شیرودی بر اثر انفجار دو نیم شده بود. احمد آرش همرزم شهید شیرودی در باره اتفاق آن روز می‌گوید: ما به پرواز در آمدیم و بالای سر دشمن رسیدیم، اکبر در آخرین نبرد هم جانانه جنگید. با شلیک‌های پیاپی، چندین تانک را زدیم. اما هوا روشن شده بود. همه‌ی نیرو‌های دشمن به سمت ما شلیک می‌کردند. بعد از آنکه چهارمین تانک را منهدم کردیم دور زدیم تا موقعیت بهتری پیدا کنیم و در این چرخش مورد حمله موشک تانک قرار گرفتیم.

بدرقه به یاد ماندنی
این بار خبر شهادت خلبان شیرودی همه مردم غرب و به ویژه همرزمانش را متاثر کرد. تشییع با شکوه او در کرمانشاه و انتقال پیکر مطهرش به زادگاهش در تنکابن از به یاد ماندنی‌ترین تصاویر بدرقه اسطوره‌های این سرزمین است. در مراسم چهلم شهید شیرودی آیت الله خامنه‌ای که آن زمان به عنوان نماینده امام در شورای عالی دفاع و امام جمعه تهران بودند شخصا حاضر شدند وسخنرانی پرشوری را در وصف آن شهید عزیز فرمودند. ایشان فرمودند: "سروان شیرودی یک خلبان هوانیروز بود وانسانی همیشه آماده‌ی شهادت

ویروس کرونا برای روزه‌داران مشکل‌ساز نیست.

همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، پزشکان در پاسخ به برخی سوالات، از مشکل‌ساز نبودن ویروس کرونا برای روزه‌داران خبر می‌دهند.

به گزارش سرزمین من ایران به نقل از خبرنگاران جوان , با شیوع ویروس کرونا آن هم در ایام ماه رمضان، این پرسش مطرح است که آیا روزه‌داری در دوران کرونا ممکن و درست است یا خیر. برخی مردم گمان می‌کنند که روزه گرفتن سیستم ایمنی را ضعیف کرده و خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد  اما این فرضیه درست نیست.

در حالی که برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ و مداوای آن تقویت سیستم دفاعی بدن، از جمله از طریق تغذیه سالم و کافی و نوشیدن مایعات توصیه شده است اما کارشناسان تغذیه معتقدند با رعایت اصول صحیح تغذیه در شرایط کرونا؛ مشکلی برای روزه‌داری وجود ندارد.

روزه داری مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند

بیژن صدری زاده، متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان اظهار کرد: کرونا، مشکلی برای روزه‌داران به وجود نمی‌آورد  اما گروه‌های پر خطری که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، بیشتر باید مراقب باشند. این گروه شامل افرادی می‌شوند که سنین ۶۵ سال به بالا دارند و یا دچار بیماری‌های زمینه ای هستند. این افراد با مشورت پزشک و آگاهی از سلامت خود می‌توانند روزه بگیرند.

او تصریح کرد: سیستم ایمنی بدن کاملا بستگی به استراحت و تغذیه فرد دارد. افرادی که تصمیم بر روزه داری دارند، باید از زمان افطار تا سحر به اندازه کافی آب بنوشند.

صدری زاده گفت: تنها توصیه کاربردی در چنین شرایطی رعایت نکات بهداشتی، نوشیدن آب به اندازه کافی و تغذیه مناسب است. افرادی که به ویروس کرونا مبتلا هستند یا علائم آن را دارند، نمی‌توانند روزه بگیرند.

امیر سرتیپ حیدری:


روحیه تهاجمی در مقابله با کرونا را حفظ می‌کنیم

فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: تمام تلاشمان را به کار گرفته‌ایم که در مبارزه با کرونا روحیه تهاجمی را حفظ کنیم و اگر در آینده به هر دستاوردی در این زمینه برسیم با اخلاص پای کار خواهیم آورد.
به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص برنامه‌های نیروی زمینی ارتش برای تحقق شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری «جهش تولید» نامیده شده است، گفت: مسئولیت تولید تجهیزات دفاعی از سوی فرمانده معظم کل قوا به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح واگذار شده است به همین دلیل نیروی زمینی نقش چندانی در تولید تجهیزات دفاعی ندارد بلکه ما در بخش تولید دستاوردهای تحقیقاتی و پژوهشی دستی بر آتش داریم و فعالیت مراکز تحقیقاتی ما در این حوزه است، امیدواریم با همکاری و همراهی شرکت‌های دانش‌بنیان گام بلندی در راستای جهش تولید برداریم و موجبات خشنودی مقام معظم رهبری را فراهم کنیم.
فرمانده نیروی زمینی ارتش ادامه داد: دلیل اصلی موفقیت ما در دفاع مقدس و مسائل و مشکلاتی که دشمنان در ابتدای انقلاب برای ما به وجود آوردند روحیه ولایت‌محوری و ولایت‌مداری در نیروهای مسلح است. امروز هم با توکل بر خدا و اطاعت از فرامین مقام معظم رهبری در بحث مبارزه با کرونا تا این لحظه پیشتاز و به فضل خدا موفق بوده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: در زمینه مبارزه با کرونا، بخش اعظمی از توان خود را به میدان آوردیم چراکه ما باید در خدمت مردم باشیم، لذا تمام تلاشمان را به کار گرفته‌ایم که در مبارزه با کرونا روحیه تهاجمی را حفظ کنیم و اگر در آینده به هر دستاوردی در این زمینه برسیم با اخلاص پای کار خواهیم آورد.

نوشیدنی قهوه عمرتان را طولانی می‌کند.

بر اساس مطالعات متخصصان، مصرف قهوه خواص بسیار زیادی دارد که در این مطلب به تعدادی از آنها اشاره شده است.

نوشیدنی قهوه ای رنگی که معجزه می‌کند

به گزارش سرزمین من ایران به نقل از خبرنگاران جوان , قهوه در برابر بیماری‌های مختلف از جمله آلزایمر، دیابت یا بیماری‌های قلبی و عروقی مقاومت دارد. آن‌هایی که قهوه می‌نوشند عمر طولانی‌تری دارند و ریسک ابتلا به بیماری‌هایی همچون پارکینسشون در آن‌ها بسیار کم است.

افرادی که قهوه مصرف می‌کنند، دارای ویژگی‌های زیر هستند:

باهوش‌ترند

قهوه فقط هوشیارتان نگه نمی‌دارد، علت‌های دیگری هم وجود دارد که متقاعدتان کند قهوه بنوشید، مثلا قهوه باهوش‌ترتان می‌کند! کافئین موجود در قهوه، آدنوزین را رها می‌کند. آدنوزین یک ناقل بازدارنده است. وقتی این آدنوزین، محدود شود شما انرژی بیشتری دارید و بهتر می‌توانید کار کنید.

اندام متناسب‌تری دارند

تمام چربی‌های بدن شما می‌توانند توسط قهوه سوزانده شوند. اگر باور ندارید یادتان باشد که قهوه در بیشتر مکمل‌های چربی سوزی تجاری وجود دارد. کافئین با چربی مبارزه می‌کند، چون متابولیسم بدن را بالا می‌برد، پس اکسیداسیون اسید‌های چرب هم بیشتر می‌کند و همین طور قهوه می‌تواند اسید‌های چرب را از بافت‌های چرب جدا کند. کافئین در افزایش عملکرد فیزیکی و ورزشی‌تان هم مفید است.

شادتر هستند

افرادی که قهوه می‌نوشند کمتر افسرده می‌شوند. با نوشیدن چند فنجان قهوه، حس و حال خوبی خواهید داشت و از افسردگی و اندوه دور می‌شوید. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در قهوه مسئول تقویت روحیه و ایجاد هیجان و خوش‌بینی هستند.

نوشیدنی قهوه ای رنگی که معجزه می‌کند

بیشتر عمر می‌کنند

قهوه به‌جز کافئین، ترکیبات فراوان دیگری هم دارد. بعضی از خواص این ترکیبات حتی هنوز مورد تائید علم هم قرار نگرفته‌اند، اما بیشترشان آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که بدن را در مقابل اکسیداسیون مقاوم می‌کند. اکسیدان‌ها برای آسیب به مولکول‌های بدن‌تان به اندازه کافی قوی هستند.

پویا و زیرک هستند

قهوه به شما قدرت می‌دهد تا روزتان را زودتر شروع کنید. افراد موفق قهوه می‌نوشند و با انرژی روز را آغاز می‌کنند. در حالی‌ که دیگران هنوز در رخت‌خواب غلت می‌زنند و سعی دارند خودشان را برای بیدارشدن متقاعد کنند. قهوه شما را نسبت به پیرامون‌تان هوشیار و زیرک نگه می‌دارد تا نسبت به دیگران به موقع هرکاری را شروع کنید.


بیشتر بخوانید:با این نوشیدنی طبیعی دندان‌هایتان را سفید کنید


سرزنده‌اند

قهوه‌نوش‌ها افراد بسیار خوبی در تیم هستند و از آن لذت می‌برند. در پایان روز، انجام کار و ادای تکلیف برای‌شان اصلاً مهم نیست، بلکه از آن لذت می‌برند و سرپرستی یک تیم را می‌پذیرند و خوش برخورد هستند. شما با قهوه برانگیخته و بشاش می‌شوید تا کاری را که به شما محول شده است با انرژی و جذابیت بیشتری انجام دهید.

پول درمی‌آورند

وقتی قهوه‌نوش‌ها صبورترند، زودتر از خواب بیدار می‌شوند، در طول روز فعال‌ترند و بیشتر پول درنیاورند. این افراد انگیزه بیشتری برای موفقیت دارند. آن‌ها با نوشیدن هر فنجان قهوه بهره‌هایی می‌برند که به انجام کارشان مربوط می‌شود.

کلیه تحرکات کشورهای فرامنطقه ای تحت رصد و کنترل شبکه یکپارچه پدافند هوایی است

 
جانشین قرارگاه پدافند هوایی کشور گفت: کلیه تحرکات کشورهای فرامنطقه ای بویژه در کشورهای همسایه غرب کشور، تحت رصد و کنترل کامل شبکه یکپارچه پدافند هوایی است.
به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ قادر رحیم زاده، جانشین قرارگاه پدافند هوایی کشور که به منظور ارزیابی سامانه های پدافندی ارتش و سپاه مستقر در مناطق عملیاتی غرب کشور در رأس جمعی از مسئولان و کارشناسان این قرارگاه، نیروی پدافند هوایی ارتش و نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این منطقه حضور دارد گفت: هدف کلی از این بازدید بررسی میزان آمادگی شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور و هماهنگی سامانه های پدافندی ارتش و سپاه مستقر در منطقه غرب کشور است.
وی افزود: همچنین بررسی میزان دقت در اجرای دستورالعمل‌های صادره از مرکز عملیات پدافند هوایی کشور و توانمندی عملیاتی سامانه‌ها و تجهیزات جدید و ارتقاء یافته پدافندی در حوزه‌های راداری، موشکی و اطلاعاتی در غرب کشور از جمله اهداف ما در این بازدید است.
امیر سرتیپ رحیم زاده تصریح کرد: هرچند مشاهده آخرین وضعیت عملکرد و میزان آمادگی سامانه‌های پدافندی به صورت آنلاین و در لحظه توسط مرکز عملیات پدافند هوایی کشور رصد و پایش می شود، اما بازدید میدانی و دیدار با فرماندهان و کارکنان پدافند هوایی مستقر در منطقه غرب کشور به صورت صمیمانه و چهره به چهره از جمله اهداف دیگر ما در این بازدید بشمار می‌رود.
جانشین فرماندهی قرارگاه پدافند هوای کشور با اشاره به اینکه کلیه تحرکات کشورهای فرامنطقه‌ای تحت رصد و کنترل شبکه یکپارچه پدافند هوایی است، گفت: با توجه به تحرکات اخیر نیروهای فرامنطقه ای در کشورهای همسایه غربی ایران اسلامی، میزان تسلط و حصول اطمینان از توانمندی سامانه‌های پدافند هوایی در این منطقه بسیار حائز اهمیت است که طی این بازدید، بررسی‌های لازم در این خصوص صورت می‌گیرد.
 

ثواب روزه سه روز آخر ماه شعبان

امام صادق علیه السلام در حدیثی به ثواب روزه سه روز پایانی ماه مبارک شعبان اشاره کرده است.

ثواب روزه سه روز آخر ماه شعبان

به گزارش سرزمین من ایران به نقل از خبرنگاران جوان، ماه مبارک شعبان به روز‌های پایانی خود نزدیک می‌شود، ماهی که پیامبر اکرم (ص) دربارۀ آن فرمود: «ماه شعبان، «شعبان» نامیده شد؛ زیرا روزى‌هاى مؤمنان در این ماه قسمت مى‌شود.» این ماه از آن جهت حائز اهمیت است که فرصتی روحی و معنوی جهت آمادگی برای ورود به باارزش‌ترین ماه سال یعنی ماه مبارک رمضان فراهم می‌کند.

یکی از اعمالی که در این ماه و در آستانۀ ماه مبارک رمضان بسیار به آن تأکید شده‌ایم، روزه است. امام صادق علیه السلام فرمود: «مَنْ صَامَ ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ مِنْ آخِرِ شَعْبَانَ وَ وَصَلَهَا بِشَهْرِ رَمَضَانَ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ صَوْمَ شَهْرَیْنِ مُتَتَابِعَیْن‏؛ هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و به روزه ماه رمضان وصل کند، خداوند ثواب روزه دو ماه پى‌در‌پى را برایش محسوب مى‏‌کند.» (من لا یحضره الفقیه ج ۲، ص ۹۴، ح ۱۸۲۹ - امالی (صدوق) ص ۶۷۰)

پیامبر اکرم (ص) در حدیثی فرمود: «شَعبانُ شَهری... فَمَن صامَ شَهری کُنتُ لَهُ شَفیعاً یَومَ القِیامَةِ؛ شعبان ماه من است... هر که ماه مرا روزه بدارد، روز قیامت شفیع او خواهم بود.» (فضائل الاشهر الثلاثه ص ۶۴ - بحارالأنوار (ط-بیروت) ج ۹۴، ص ۸۳، ح ۵۴)

امیر‏المؤمنین علیه‏‌السلام نیز فرمود: «صَومُ شَعبانَ یَذهَبُ بِوَسواسِ الصَّدرِ وَ بَلابِلِ القَلبِ؛ روزه ماه شعبان، وسواس دل و پریشانی‌های جان را از بین می‌برد.» (الخصال، ص ۶۱۲)

منبع: تسنیم