سرزمین من ایران

سرزمین من ایران

ایران سربلند
سرزمین من ایران

سرزمین من ایران

ایران سربلند

درمان حساسیت پوستی با 8 گیاه دارویی...

حساسیت های پوستی از جمله خارش و اگزما مهمترین مشکلاتی است که بیشتر در هنگاه کار با مواد شوینده در خانه تکانی ایجاد می شود اما تاثیر گیاهان دارویی در درمان آنها ثابت شده است.

درمان حساسیت پوستی با 8 گیاه داروییبه گزارش  سرزمین من ایران به نقل از خبرنگاران جوان  حساسیت های پوستی و خارش های ناشی از اگزما یکی از مشکلاتی است که در اثر عوامل مختلف از جمله حساسیت به مواد غذایی مثل گوجه فرنگی،بادمجان، ویا ادویه جات ایجاد می شود البته با نزدیک شدن به ایام عید بسیاری از مردم به ویژه خانم ها به دلیل کار با مواد شوینده شیمیایی نیز دچار حساسیت های پوستی می شوند. تحقیقات زیادی ثابت کرده که گیاهان دارویی می توانند در درمان ناراحتی های پوستی نقش داشته باشند البته بسیاری از این درمان ها به راحتی و به صورت خانگی انجام می شوند در اینجا شما را با 8 گیاه دارویی که در درمان حساسیت های پوستی کاربرد دارند آشنا می کنیم:

نعناع:به دلیل دارا بودن خواص ضدالتهابی پوست های دچار خارش را نرم می کند

ریحان:کوبید ریحان تازه و گذاشتن آن بر روی پوست برای رفع آکنه و لک های پوستی موثر است

رزماری: با خاصیت تقویت کنندگی جریان خون را در مویرگ ها بهتر می کند

آویشن: ضد باکتری قوی است و مالیدن آن روی اگزمای پوستی موثر است

حنا: ضد خارش و ضد اگزما است پس در طول روز چند مرتبه آن را روی زخم های پوستی بمالید

زردچوبه: یک قشق غذاخوری از آن را با آب حل کرده و به صورت خمیر بر روی زخم قرار دهید

گشنیز: با مقداری پودر نان خشک مخلوط کرده و بر روی قسمت های خشکی پوست بمالید

بنفشه 3 رنگ: کوبیده شده آن بافت های ملتهب را بهبود بخشیده و رگ های خونی را تقویت می کند.

حساسیت پوستی چیست؟

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره مهم‌ترین وظایف پوست اظهار کرد: به پوست کلیه سوم می گویند زیرا یک سوم مواد زائد بدن به صورت عرق و چرک از راه پوست دفع می شود.

وی بیان کرد: حساسیت پوستی به تظاهرات و عوامل درونی و بیرونی بدن گفته می‌شود که با علائمی مانند قرمزی پوست، خارش، پوسته پوسته شدن، ترک، التهاب وجوش همراه است که موجب بی قراری و حتی بی خوابی فرد می شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: حساسیت ممکن است دهان، لب ها، سطح پوست، لای انگشتان، کف سر، ریشه مو و کشاله ران را درگیر کند.

عظمایی درباره عوامل درونی که سبب حساسیت پوستی می شوند،مطرح کرد: مصرف خوارکی های  بی کیفیت مانند غذاهای ساندویچی (سوسیس، کالباس و پیتزا)، زیاده روی در استفاده از ادویه جات تند مانند زنجبیل، دارچین و فلفل و مصرف تنقلات مصنوعی مانند چیپس و پفک از جمله عوامل درونی هستند که سبب ایجاد حساسیت پوستی می‌شوند.

وی تصریح کرد: از دیگر عوامل درونی موثر در ایجاد حساسیت پوستی می توان به نوشیدن کم مایعات به ویژه آب، عوارض ناشی از داروهای شیمیایی، استعمال سیگار و مشروبات الکلی و زیاده روی در مصرف گردو و تخم مرغ اشاره کرد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: مواد حساسیت‌زای موجود در هوای کلان شهرها از جمله عوامل بیرونی هستند که سبب ایجاد حساسیت‌های تنفسی می‌شوند.

عظمایی گفت: حساسیت های تماسی بر اثر پوشیدن برخی از لباس‌ها یا استفاده کردن از مواد شوینده و لوازم آرایشی ایجاد می شوند؛ همچنین استفاده از بدلیجات زینتی نیز در بروز حساسیت تاثیرگذار است.

وی افزود: نیش حشرات نیز می‌تواند موجب بروز حساسیت شود؛ افرادی که دچار گزیدگی حشرات شده‌اند باید محل گزش را با پیاز رنده شده ماساژ دهند اما افراد در صورت گزیدگی با زنبورهای وحشی، مار و عقرب باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

وی درباره حساسیت های شغلی اظهار کرد: حساسیت های شغلی در افرادی مشاهده می شود که با موادی مانند گچ، سیمان، انواع رنگ ها و چسب ها سر وکار دارند، از دیگر انواع حساسیت ها می توان به حساسیت های فصلی اشاره کرد که در فصول مختلف به شکل های گوناگون بروز پیدا می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: حساسیت های فصلی بیشتر به علت نوشیدن کم مایعات، مصرف برخی از میوه ها مانند خربزه و کمبود ویتامین ها به ویژه ویتامین های A ، E، Cو D رخ می‌دهند بنابراین مقدار رطوبت و چربی در سطح پوست کم و ترک ایجاد می‌شود.

عظمایی تاکید کرد: حساسیت های فصلی بیشتر در فصول سرد سال (پاییز و زمستان) مشاهده می شود.

بیماری های شایع پوستی

وی تصریح کرد: از جمله بیماری های شایع پوستی می توان به خارش، اگزما، لک صورت، جوش، کهیر، پسوریازیس، گال، میخچه، زگیل، سالک، تبخال، زرد زخم، زونا، سیانوز و ماه گرفتگی اشاره کرد.

راهکارهای درمانی حساسیت های پوستی

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: شناخت نوع حساسیت و مواد حساسیت‌زا نخستین اقدامی است که برای درمان حساسیت های پوستی باید انجام شود، مبتلایان به حساسیت های پوستی باید از مصرف مواد خوراکی حساسیت زا پرهیز کنند، همچنین پوشاندن دست با دستکش و استفاده از ماسک در محیط های کاری که دارای گرد گیاهان یا گرد و خاک زیادی هستند، ضروری است.

عظمایی افزود: برای رفع حساسیت باید بدن از سموم پاکسازی شود که این کار با توجه به طبع(مزاج) شخص انجام می شود، افراد برای پاکسازی بدن باید 30 گرم برگ سنا، 10 گرم گل سرخ، 5 گرم تخم کتان، 10 گرم تخم گشنیز، 10 گرم گل پنیرک و 5 گرم افسنتین را با هم ترکیب و این مخلوط را دَم کنند، این دمنوش باید روزانه سه بار قبل از هر وعده غذایی میل شود.

عظمایی بیان کرد: مصرف عرقیجات ترکیبی نیز سبب پاکسازی همزمان اندام‌های مهم بدن و تصفیه خون می‌شود برای این منظور باید عرق شاه‌تره، کاسنی، خار شتر، خارخاسک، گزنه، کرفس، کیالک، بومادران و گل ختمی را با هم ترکیب سپس در زمان مصرف در هر لیوان یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری سرکه سیب اضافه کنید.این محلول باید روزانه سه لیوان، 30 دقیقه قبل از غذا یا 2 ساعت پس از غذا میل شود.مصرف این مخلوط موجب شکستن سنگ کیسه صفرا نیز می‌شود.

وی تاکید کرد: حجامت عام (حجامت قاعده کبد و ساق پاها) یکی از بهترین درمان‌های حساسیت پوستی است به ویژه زمانی که فرد دچار غلبه خون باشد.مصرف خاکشیر و تخم‌شربتی با سکنجبین یا عسل نیز در رفع حساسیت پوستی موثر است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: مصرف خرفه یا کاهو با سکنجبین نیز کمک شایانی به درمان حساسیت پوستی می‌کند.استحمام با مواد شوینده ضد حساسیت نیز در مبتلایان به حساسیت پوستی ضروری است.

عظمایی گفت: ؛ افرادی که دچار حساسیت پوستی هستند باید از ترکیب دَم‌کرده گل بنفشه، عناب، خارخاسک و تخم‌ترشک استفاده کنند همچنین ماساژ موضعی پوست با ترکیب سدر، بابونه، آرد جو و ماست نیز سبب بهبود این عارضه می‌شود.

وی با اشاره به تاثیر مصرف خوراکی و موضعی کدو و خیار با ماست در رفع حساسیت پوستی بیان کرد: قرار دادن ضماد حنا، بابونه و گل‌راعی با گلاب بر روی پوست نیز به درمان حساسیت پوستی کمک می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: مبتلایان به حساسیت پوستی برای رفع مشکلشان باید آش آبغوره را 40 روز مصرف کنند؛ ماساژ موضعی پوست با محلول آب‌لیمو ترش تازه و سرکه نیز سبب درمان حساسیت پوستی می‌شود.

عظمایی اظهار کرد: ماساژ موضعی پوست با وازلین بدون اسانس به همراه پماد ویتامین AD نقش موثری در بهبود حساسیت پوستی دارد.افراد دچار حساسیت پوستی نیز باید پوست خود را با ترکیب روغن بادام شیرین، گل بنفشه، گل همیشه بهار، بابونه، گل‌راعی و گشنیز ماساژ دهند.

وی یادآور شد: مبتلایان به اگزما و حساسیت برای رفع مشکلشان باید 200 گرم روغن کنجد را با 10 گرم کتیرا، 10 گرم موم عسل و 2 گرم کافور با هم ترکیب کنند سپس این مخلوط را روی حرارت ملایم قرار دهند و خوب هم بزنند؛ این ترکیب باید روزانه سه بار بر روی پوست ماساژ داده شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.