سرزمین من ایران

سرزمین من ایران

ایران سربلند
سرزمین من ایران

سرزمین من ایران

ایران سربلند

کمبود ویتامین D را چگونه برطرف کنم؟

بهترین منبع ویتامین د، تابش نور آفتاب بر روی پوست است. پیش‌ساز این ویتامین مهم در جلوگیری از پوکی استخوان و کارکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن در پوست موجود است که با تابش آفتاب فعال می‌شود.

حال باید برای کمبود این ویتامین چه کنیم؟

اولین و بهترین راه، قرار دادن پوست بدن در معرض آفتاب البته بعد زدن کرم ضد آفتاب است.

ولی قرار دادن همه‌ی سطح پوست در مقابل آفتاب در کشوری آفتابی چندان معمول نیست، شاید پشت پنجره‌ای‌ و ممانعت از ورود نور مستقیم آفتاب با زندگی آپارتمانی و حذف حیاط از زندگی روزمره مشکل‌ساز شده است.

یک پیشنهاد این است که‌ روزی ده دقیقه آفتاب نیمروز در زمستان و آفتاب صبح و عصر در تابستان و یا هفته ای سه نوبت به مدت نیم ساعت با قرار دادن پوست بدن در معرض تابش آفتاب میزان ویتامین د بدن خود را تامین کنید.

خوردن مکمل ویتامین د زیر نظر پزشک هم البته نقشه شماره دو است که برخی از دوستان و همراهان در مورد آن پرسیده بودند و دوستش نداشتند.

به هر صورت حواس‌مان باشد که ویتامین د در سلامت استخوان‌ها، مفاصل و تنظیم ایمنی دخیل است!

مکمل ویتامین د اگر زیادی مصرف شود نیز دردسرساز است پس حتما زیر نظر پزشک مصرف بفرمایید.

مواد غذایی مثل لوبیا چشم بلبلی، ماهی سالمون، شیر کامل و بادام زمینی‌ نیز دارای مقادیری ویتامین د هستند ولی اساس تامین ویتامین د، تابش مستقیم نور آفتاب به پوست است.

دکتر الهام اختری(متخصص طب ایرانی)

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.